Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner
Paneldebatt

Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner. Likestilling i akademia: Betydning for undervisning og forskning på kvinners helse

Sted: Kvinnehelsehuset i Bergen, Sandbrogaten 5, 5.etasje Tidspunkt: Onsdag 10.november klokken 19:00-20:30

Eva Gerdts/UiB

I anledning Universitet i Bergens (UiB) 75 års jubileum inviterer Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner til paneldebatt på Kvinnehelsehuset i Bergen. Kveldens tema er likestilling ved universitetet. Selv om flertallet av studenter er kvinner er likevel bare 30% av professorene kvinner. Hva har dette å si for forskning på kvinner og ikke minst, hva undervises det egentlig om kvinnehelse i profesjonsstudiene?

Debattmøtet vil starte med 3 korte innlegg etterfulgt av paneldebatt og spørsmål fra publikum. Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Møteledere er Helga Midtbø, seniorforsker ved Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner, UiB og Helén Botnevik, styreleder Bergen Sanitetsforening

Panel og innledere:

Rektor Margareth Hagen
Margareth Hagen

Rektor Margareth Hagen. Rektor ved UiB. Likestilling i akademia – et bergensk og internasjonalt perspektiv gjennom 75 år.

Nina Øyen
Nina Øyen

Professor Nina ØyenLeder av Rådet for Hjertefondet, UiB:Forskning på kvinners hjertehelse – hvorfor et dedikert senter?

Eva Gerdts
Eva Gerdts

Professor Eva Gerdts,Leder Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner UiB:Kjønnsforskjeller i helse – hvordan forbedre undervisning gjennom å fremme kjønnsperspektivet?

Velkommen!

UiB