Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner

Arleen Aune disputerte for PhD graden

Bilde av stiendiat og komite
Eva Gerdts

Stipendiat Arleen Aune forsvarte 15.03.24 sin avhandling ‘Cardiac organ damage in systemic hypertension: Impact of gender, etiology and comorbidities’ for PhD graden. Opponenter var professor Maria Lorenza Muiesan fra Universitetet i Brescia, Italia og professor Michel Burnier ved Universitetet i Lausanne, Sveits. Komiteen ble ledet av professor Hans-Peter Marti, UiB. Forskningen er utført ved Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner. Et hovedfunn var at høyt blodtrykk lettere fører til hjerteskade hos kvinner, og at dette ikke skyldes at kvinner slurver mer med medisinene.