Hjem
Lepra undervisningspakke

Del 1: Lepra

Første del tar for seg leprasykdommen i Norge fra et historisk perspektiv. Den inneholder også en tekst som knytter an til COVID-19-pandemien, samt en film om lepra i dag.

illustrasjon av hender til en leprapasient
Illustrasjonen viser hånden til en leprapasient fra monografien "Om Spedalskhed" utgitt i 1847.
Foto/ill.:
Plansje 21. Illustrasjoner til Daniel Cornelius Danielssen og Carl Wilhelm Boecks monografi 'Om Spedalskhed'

Hovedinnhold

Du finner spørsmål til drøfting i PDFene (undervisningsmateriellet) som kan lastes ned her:

Bokmål:

Del 1 - Lepra i Norge

Del 1 - Smitte, straff og dilemma (om lepra og COVID-19-pandemien)

Nynorsk:

Del 1: Lepra i Noreg

Del 1: Smitte, straff og dilemma (om lepra og COVID-19-pandemien)

Undervisningsfilm om lepra: 

Lepra i verden

Produsent:
Marion Solheim/Det medisinske fakultet, UiB

Læringsmål:

Samfunnskunnskap (SAK01-01) - fellesfag vg1/vg2

  • vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper

Norsk (NOR01-06) VG1 SF

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Norsk (NOR01-06) VG2 SF

  • bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner

Religion og etikk (REL01‑02) VG3

  • utforske og drøfte hvordan religion inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
  • utforske og reflektere over eksistensielle spørsmål og svar
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
  • diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

Valgfrie programfag

Historie og filosofi (HIF01‑03) 1

  • reflektere over hvordan tilgangen på kilder påvirker og begrenser hva vi kan vite om fortiden
  • reflektere over hvordan religion og filosofi har blitt brukt til både å utfordre og å legitimere makt og samfunnsstrukturer, og lagt grunnlag for sannhets- og virkelighetsoppfatning, fra antikken til moderne tid
  • gjøre rede for og vurdere hvordan fortellinger er med på å skape mening og forklare hvem vi er eller ønsker å være

Sosialkunnskap (POS02‑01)

  • drøfte årsaker til sosial ulikhet, marginalisering og utenforskap og vurdere konsekvenser for individ og samfunn
  • utforske sammenhenger mellom velferdsforskjeller og sosiale problemer og drøfte konsekvenser for individ og samfunn
  • vurdere hvordan ulike kriser kan håndteres på individ- og samfunnsnivå