Hjem
Lepra undervisningspakke

Del 2: Armauer Hansen

Andre del inneholder en tekst om den historiske figuren Gerhard Armauer Hansen (Armauer Hansen), hvem han var og hvordan han oppdaget leprabasillen. Vi får også høre om en rettsak som ble avgjørende for pasientrettigheter i Norge.

Armauer Hansen på sitt kontor, over mikroskopet
Armauer Hansen på kontoret sitt.
Foto/ill.:
UiB, Spesialsamlinger

Hovedinnhold

Du finner spørsmål til drøfting i PDFene (undervisningsmateriellet) som kan lastes ned her:

Del 2: Armauer Hansen - briljant og brutal (bokmål versjon)

Del 2: Armauer Hansen - brilliant og brutal (nynorsk versjon)

360-graders interaktiv presentasjon av Minnerommet: 

Her finner du presentasjonen av Minnerommet: "Det hemmelige museet" 

Læringsmål:

Samfunnskunnskap (SAK01-01) - fellesfag vg1/vg2

  • reflektere over utfordringer i forbindelse med grensesettinger og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
  • vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • gjøre rede for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempel på brudd på menneskerettigheter nasjonalt eller globalt
  • utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper

Norsk (NOR01-06) VG1 SF

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
  • greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig

Norsk (NOR01-06) VG2 SF

  • bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner

Historie (HIS01‑03) VG2

  • utforske og reflektere over hvordan fortiden minnes lokalt og nasjonalt

Historie (HIS01‑03) VG3

  •  utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i

Religion og etikk (REL01‑02) VG3

  • utforske og reflektere over eksistensielle spørsmål og svar
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet
  • drøfte menneskeverd og naturens egenverdi i møte med teknologisk utvikling
  • diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

Valgfrie programfag

Historie og filosofi (HIF01‑03) 1

  • utforske sammenhenger mellom teknologiske, økonomiske og vitenskapelige endringer og vurdere betydningen disse endringene kan ha hatt for samfunnsstrukturer og menneskers livsvilkår og virkelighetsoppfatning

Rettslære (RTL01‑04) 1

  • utforske og drøfte dagsaktuelle eller rettshistoriske juridiske problemstillinger

Helse og oppvekstfag VG1 (HSF01‑03) Felles programfag

Yrkesliv i helse og oppvekstfag

  • forklare og gi eksempler på hvilke etiske dilemmaer som kan oppstå i yrkesutøvelsen er og hvordan slike dilemma kan håndteres