Middelalderklyngen
middelalderforum

The Urnes Madonna and its European Context c. 1200

Velkommen til foredrag om kirkekunst ved Justin Kroesen, professor i kulturhistorie ved Universitetsmuseet i Bergen.

Skisse av Urnes madonna
I middelalderkirker var statuer som Urnesmadonnaen vanligvis en del av et tabernakelskrin. Deler av skrinet for Urnesmadonnaen er bevart og formen er mest mulig den samme som i denne grafikken.
Justin Kroesen/Åsta Lindemann.

Professor i kulturhistorie ved Universitetsmuseet i Bergen, Justin Kroesen, holder foredraget The Urnes Madonna and its European Context c. 1200.

Foredraget vil bli holdt på engelsk.

Urnes stavkirke er en kirke med rekorder. Den er regnet som Norges eldste stavkirke, og på bakgrunn av noen av de tidligste bevarte bygningsdelene, blir navnet brukt for å betegne en hel periode innen norsk middelalderkunst.

Inne i bygningen finner vi en av de beste samlingene av stavkirkeinteriør, inkludert en av Europas tidligst overlevende monumentale Kalvariegrupper.

En annen, mindre kjent rekord, er at kirken også huset det eldste kjente tabernakelskrinet i hele Europa. Det har vært mulig å rekonstruere skrinet mer eller mindre fullstendig, og bevarte originaldeler av skrinet oppbevares i dag ved Universitetsmuseet i Bergen.

I dette foredraget vil professor Justin Kroesen, Universitetsmuseets spesialist på middelalderkirkekunst, presentere en rekonstruksjon av skrinet og plassere det i sin brede internasjonale kontekst. Mens stavkirken i hovedsak kan betraktes som norsk, hjelper Mariaskrinet oss å forstå den tidligste utviklingen av en fundamentalt europeisk objekttype.