Middelalderklyngen
middelalderforum

Juridisk ikonografi i middelalderens Skandinavia

Velkommen til foredrag om juridisk ikonografi fra middelalderen ved Stefan Drechsler, postdoktor i norrøn filologi ved Universitetet i Bergen.

Faksimile fra middelaldermanuskript
Ikonografiske bilder i islandske og norske lovmanuskripter kan gi mye ytterligere informasjon om middelalderens forståelse av lovtekster. Dette bildet er fra et islandsk lovmanuskript fra 1363 (AM 350 fol. Skarðsbók Jónsbókar), og viser ikonografien til nådestolen med en tilleggsfigur.
Jóhanna Ólafsdóttir / CC BY-SA 4.0

Postdoktor i norrøn filologi ved Universitetet i Bergen, Stefan Drechsler, holder foredraget Juridisk ikonografi i middelalderens Skandinavia.

Bruken av ikonografi sammen med lovtekster har en lang tradisjon i middelalderen og gjenspeiler de internasjonale dimensjonene til både tekstene og illuminasjoner i manuskriptene.

Dette foredraget vil gi en innføring i norsk og islandsk juridisk ikonografi i manuskripter som inneholder den norske landsloven eller den islandske Jonsboken. I tillegg vises en rekke bilder fra juridiske manuskripter som inneholder den svenske Landsloven og en rekke kirkeretter fra både Norge og Island.

Hensikten med foredraget er å vise at ikonografien i likhet med lovene endrer seg over tid og reflekterer både spesifikke intensjoner for bruk av enkle manuskripter, samt generelle forståelser av rettstekstene i middelaldersamfunnet.

Alle er velkommen og det er gratis inngang!