Hav

Nyhetsarkiv for Hav

FNs årlige høynivåmøte om bærekraftig utvikling finner sted hvert år i juli. I år går Universitetet i Bergen sammen med FN om å diskutere fremtidens utdanning i marine fag for å øke kunnskapen om havet.
Miljøgifter i havet påverkar både torsken som lever der og oss som èt den. Torskeforskarar i Bergen utvikler eit betre system for miljøovervaking.
I 2018 ble Universitetet i Bergen utpekt av FN som globalt knutepunkt for bærekraftsmål 14, livet i havet, i tre år. Nå har FN kunngjort at UiB får tre nye år i denne rollen.
SDG Bergen Policy Brief-serien er en ny kommunikasjonskanal for å bringe viktig forskning til politikere. Målet er at det skal fattes bedre avgjørelser tuftet på vitenskapelige råd.
Universitetet i Bergen er nok ein gong rangert mellom dei ti beste universiteta i verda på oseanografi, vitskapen om havet.