Hav

Nyhetsarkiv for Hav

En trio av antropologer deltok på FNs havkonferanse første uken i juni 2017 – og gjorde interessante observasjoner om begrepsbruken i FN-diplomatiet samt mulighetene for små land til å markere seg og påvirke prosesser.
Professor Peter M. Haugan har gjennom sin rolle i FN-systemet lenge jobbet på høyt nivå i skjæringen mellom vitenskap og diplomati.
– Det å ha egen mottakelse på FNs havkonferanse var utrolig verdifullt for å bygge videre på eksisterende samarbeid og etablere nye partnerskap, sier marin dekan ved UiB, Jarl Giske.
Statssekretær Tone Skogen deltok på UiBs store mottakelse under forrige ukes havkonferanse i FN. Hun roste det nye samarbeidet mellom UiB og partnere i Stillehavet.
Universitetet i Bergen og University of the South Pacific har lansert opprettelsen av et felles professorat i hav- og klimaforskning på en stor mottakelse under FNs havkonferanse.
På gårsdagens åpning av FNs havkonferanse uttrykte klimaminister Vidar Helgesen at forskning og kunnskap er viktige for å sikre de globale bærekraftmålene til FN.
Under den pågående havkonferansen til FN har UiB forpliktet seg til å støtte et forskning- og utdanningsprosjekt i samarbeid med partnere i Sør-Afrika.
Når antropologen Edvard Hviding neste uke drar til New York på FNs konferanse for et bærekraftig hav, er det for å styrke klimasamarbeidet mellom Norge og land i Stillehavet.