Hav

Nyhetsarkiv for Hav

Postdoktor Joanna Siekiera rapporterer om en ny forskersommerskole rettet mot fremtidens vitenskapsdiplomater, med deltakere fra hele verden.
Biomangfold er et av nøkkeltemaene for å bevare og utvikle felles havressurser. Forskere ved Universitetet i Bergen har lenge engasjert seg I juridiske spørsmål knyttet til dette, ikke minst debatten om områder utenfor nasjonal jurisdiksjon.
Havforskning står sentralt i Universitetet i Bergens vitenskapsdiplomatiske arbeid. Ved å sammenstille de 17 bærekraftsmålene i 2030 Agendaen har universitetet og våre partnere tilbudt forskningsbasert kunnskap for global bærekraft til beslutningstakere.
– Havet har enormt potensiale. Det er ikke at vi kan, men fordi vi må produsere mer fra havet om vi skal unngå klimaendringer, sa Vidar Helgesen om bord på Statsraad Lehmkuhl på verdens havdag.
Gjennom et tverrfaglig kurs på bærekraftsmål 14 utdanner Universitetet i Bergen fremtidens forskere og ledere for et bærekraftig hav og for å gå kritisk i inngrep med 2030 Agendaen vedtatt av FNs medlemsland.
Bedre datastyring kan gi bedre forskning og mindre havforsuring og Benjamin Pfeil og gruppen hans ved Universitetet i Bergen hjelper FN i dette arbeidet.