Hav

Nyhetsarkiv for Hav

Bredde, dybde, godt miljø og jobb etterpå. Her er fem grunner til at du bør studere biofag ved Universitetet i Bergen.
Det er mange måter å bli havforsker på. En havforsker må kunne veldig mye. Mer enn det som én universitetsutdannelse gir.
Marineholmen samlar banebrytande miljø innan marin forsking og utdanning. Den marine samlokaliseringa vert eit kraftsentrum på Vestlandet.
Det pågår et race for å utvikle den beste teknologien for å løse oppdrettsnæringens utfordringer.
Masterstudentene på fiskehelse får jobbtilbud før de er ferdige.
Resistent lakselus er like vanlig på vill sjøørret som på oppdrettslaks. En mutasjon gjør lakselus motstandsdyktige mot avlusningsmidler som er mye brukt av oppdretterne.
Havet dekker over 70 prosent av jordkloden, men er likevel den delen av jorden som er utforsket minst. K.G. Jebsen-senter for dyphavsforskning viser oss livet tusenvis av meter under havoverflata.
Marin forskning og utdanning har vært et uttalt satsingsområde for UiB siden 1980-tallet. I 2015 ble marin forskning vedtatt som ett av tre tematiske satsningsområder for 2016-2022 gjennom UiBs strategi Hav – Liv - Samfunn.
Som sivilingeniører i havbruk og sjømat skal Kari Anne Kamlund og Lars-Thomas Unneland Larsen bidra til at Norge blir verdens fremste sjømatnasjon.
Elvemuslingen har gitt perlepryd til kongekroner i lange tider, men er i dag sterkt utrydningstruet. Det er i muslingens ungdom vi finner den mest kritiske fasen.