Universitetet i Bergen

Nyhetsarkiv for Universitetet i Bergen

I god tid før uteksaminering har Ann Louise Engelandsdal, masterstudent ved studieprogrammet som utdanner sivilingeniører innen energi, allerede fått jobb. Hun skal bidra til å forme samfunnet som prosjektutvikler innen solenergi.
Fredag 16. februar ble det for første gang arrangert møte for matematikk-studerende jenter i Norge. Til Læringsarenaen i Nygårdsgaten 5 kom ledende kvinner innen mattefeltet og holdt presentasjoner om historikk, likestilling, matteproblemer og muligheter i arbeidslivet.
I en studie publisert i dag i Marine Policy avdekker postdoktor Kim Scherrer og hennes forskerteam ved Universitetet i Bergen (UiB) hvordan Storbritannias utmelding fra EU (Brexit) fører til økte utslipp av drivhusgasser fra det norske makrellfisket.
Sammen Karriere presenterer tirsdag resultatene fra Kandidatundersøkelsen Vestland 2022. Den viser blant annet at stadig flere av Universitetet i Bergen sine kandidater velger å bli i Bergensregionen etter endt utdanning.
Studentutvekslingsavtalen mellom Universitetet i Bergen og Universidade Federal do Rio Grande (FURG) i Brasil er snart i boks!
Fredag la regjeringen fram Stortingsmeldingen Utsyn over kompetansebehovet i Norge. UiB-rektor Margareth Hagen er urolig for forskningens rolle, og mener utsynsmeldingen bygger på en kortsiktig forståelse av sammenhengen mellom arbeidsmarkedets behov og utdanningstilbudet i Norge.
HySchool Days er årlige nettverksarrangement i regi av HySchool ̶ Norsk forskerskole for hydrogen og hydrogenbaserte brensler. Over hundre deltakere var samlet under HySchool Days 2023, inkludert PhD-kandidater og ledende eksperter fra industri, akademia, forskningsinstitutter og frivillige organisasjoner.
Tidens gjenbruksprosjekt, god byutvikling og ambisiøse planer var noe av det som ble presentert og diskutert under frokostmøtet om Nygårdshøyden sør. UiB tror prosjektet kan bli en fremtidig modell for rehabilitering av statlige bygg.
Åtte europeiske universiteter har dannet alliansen CHARM-EU. I januar 2023 ble det klart at UiB går inn som niende og siste partner.
Basert på et molekyl fra et bunnlevende dyr i Barentshavet, tar oppstartsselskap KinSea Lead Discovery AS, sikte på å utvikle medisin til behandling av blodkrefttypen akutt myeloid leukemi (AML).
Med finansiering frå EU skal Arnald Puy frå Senter for vitskapsteori ved UiB studere uvissa som påverkar forståinga vår av behovet for kunstig vatning i landbruk.
I løpet av de siste to ukene har postdoktor Justas Zalieckas fått tilslag på to prestisjefylte stipend for sin forskning på diamantbelegg.
Universitetet i Bergen får støtte til samarbeid med et av USAs fremste statsvitenskapelige miljø og til praksis innen journalistikk i verdens mest spennende politiske trykk-koker: Washington D.C.
Ein visjon om mangfald står sentralt i arbeidet med den nye UiB-strategien, men kva betyr mangfald, og korleis kan mangfaldspolitikk omsetjast i handling?
Svante Pääbo er tildelt Nobelprisen i fysiologi eller medisin 2022. «Våre varmeste gratulasjoner sendes til Svante Pääbo. Vi er veldig stolte over samarbeidet vi har fått over tid med den nye prisvinneren", sier SapienCE-direktør, professor Christopher Henshilwood ved Universitetet i Bergen.
Digital kildekritikk et et digitalt grunnkurs som tar for seg hvordan du forholder deg til vitenskapelig informasjon i sosiale medier, nyheter, faglitteratur, og kunstig intelligens. Går både vår og høst, og har påmelding hele semesteret.
Arbeidsgruppa som skal jobbe med UiB sin strategi for 2023-2030 har hatt sitt første ordinære møte. Etter planen vil Universitetsstyret vedta den nye strategien tidleg i 2023.
I dag er Pride en folkefest der man feirer kjærlighet og mangfold, men det har ikke alltid vært slik. Her er historien bak.

Sider