Sosiologisk institutt

Nyhetsarkiv for Sosiologisk institutt

Den anerkjente amerikanske sosiologen Arthur L. Stinchcombe er blitt utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Bergen.
Onsdag 22 mars deltok professor Liv Johanne Syltevik ved UIB i panelet på sosialpolitisk kafe sammen med Ann Grete Aasheim, barnevernspedagog og medlem av profesjonsfaglig utvalg for barnevernspedagoger.
Professor i sosiologi og tidligere rektor ved UiB, Sigmund Grønmo fyller 70 år den 28. mars.
Man må ikke jobbe som en slave fordi man er au pair, mener sosiolog Mariya Bikova. Hennes forskning viser at den norske likhetstanken kommer filippinske barnepassere til gode.
UiB-forsker Liv Johanne Syltevik har vært medlem av barnefamilieutvalget. De overleverte sin utredning til barne- og likestillingsministeren 6. mars 2017.
Ingrid Rindal Lundeberg og Kristian Mjåland har nylig publisert en artikkel i tidsskriftet: Retfærd, Nordic Journal of Law and Justice.
I går deltok stipendiat på sosiologisk institutt, Isak Lekve, i radioprogrammet Ekko på NRK.
"Den særnorske definisjonen av frafall gir inntrykk av at mange dropper ut av videregående skole. Det stemmer ikke", skriver Kristoffer Vogt i en kronikk som ble publisert på NRK Ytring.