Geofysisk institutt

Nyhetsarkiv for Geofysisk institutt

Martin Mork døde 19. mars i år. Han ble født i Kristiansund i 1933 og tok eksamen ved Universitetet i Oslo i 1961. Han kom så til Geofysisk institutt i 1965 og var professor  i oseanografi fra 1972.
Se dekan Helge K. Dahles presentasjon fra allmøtet 22. mars. Scenario 2030-rapporten viser at fakultetet står foran store utfordringer.
Vilhelm Friman Koren Bjerknes ble født 14 mars 1862 i Kristiania. Han var en gigant innen internasjonal fysikk og geofysikk, og regnes for å være den moderne meteorologiens far. Han var den første som analyserte problemet værvarsling ut fra fysikkens lover og satte opp et program for hvordan en kan beregne atmosfærens tilstand (været) fra et tidspunkt til det neste.
Over alt i verden varsles i dag været etter de prinsipper som Vilhelm Bjerknes satte frem i 1904.
Det var med stor sorg vi mottok meldingen om at professor Jacqueline Andreè Naze Tjøtta sovnet inn 9. mars.