Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Nyhetsarkiv for Institutt for global helse og samfunnsmedisin

Onsdag ble Fakultetets dag 2023 avholdt ved det medisinske fakultet. Der ble TVEPS og Lars Thore Fadnes hyllet med priser i ulike kategorier.
Under konferansen om "Pandemi, mangfold og sosial ulikhet" i Bergen i oktober ble det startet et arbeid med en deklarasjon som bygger på kunnskap og efaringer fra pandemien. Nå er deklarasjonen publisert og kan leses i sin helhet.
En norsk studie som nylig ble publisert i BJOG (British Journal of Obstetrics and Gynaecology) viser at kvinner som er rammet av gynekologisk kreft, spesielt kvinner med livmorhalskreft og eggstokkreft, brukte mer medisiner for smertelindring og kjønnshormoner enn kvinner uten kreft lenge etter at de fikk diagnosen. Kvinner med livmorkreft brukte mer diabetesmedisiner (antidiabetika) både før og... Les mer
TVEPS med innspill til ny stortingsmelding om fremtidens helse- og sosialfagsutdanninger. Det må i større grad tilrettelegges for samarbeid på tvers i utdanningene.