Polarforskningsnettverket

Et polarhistorisk eventyr til Nord-Grønland

Polarnettverket ved UiB inviterer til foredrag med Vegard Ulvang og Harald Dag Jolle.

Våren 2018 seilte Vegard Ulvang, Ronny Finsås og Harald Dag Jølle nesten 3000 kilometer med kite og ski til nordspissen av Grønland. Målet var å finne en varde som nordmannen EivindAstrup reiste i 1892. Det ble ei eventyrlig reise over innlandsisen – og inn i ukjent landskap.

Kom og hør Vegard og Harald Dag fortelle om ekspedisjonen, og om hvilken rolle polarpioneren Astrup spilte i utforskinga av Grønland på slutten av 1800-tallet.

Harald Dag Jølle er historiker ved Norsk Polarinstitutt. Vegard Ulvang er pensjonert skiløper og aktiv skipolitiker.

Torsdag 11. oktober kl 14:15 i Egget på Studentsenteret