Polarforskningsnettverket
Omvisning på forskningsskipet FF Kronprins Haakon

Omvisning på forskningsskipet Kronprins Haakon

Torsdag 29. november ønsket direktør Sissel Rogne på Havforskningsinstituttet medlemmene av polarforskningsnettverket velkommen om bord på FF Kronprins Haakon for en omvisning.

Neste
Direktør Sissel Rogne fra Havforskningsinstittutet foreller om Antarktisekspedisjonen ombord på FF Kronprins Haakon
1/6
Forskningsskipet FF Kronprins Haakon til kai i Bergen
2/6
Godt oppmøte på omvisning på FF Kronprins Haakon
3/6
Første styrmann på FF Kronprins Haakon viser rundt på broen
4/6
Nils Gunnar Kvamstø og Kjell Arild Orvik fra Geofysisk Institutt inspiserer CTD-en ombord på FF Kronprins Haakon
5/6
Forskere fra polarnettverket i Bergen vises rundt i instrumentrommet ombord på FF Kronprins Haakon
6/6

Det splitter nye forskningsskipet og isbryteren FF Kronprins Haakon ble tatt i bruk i nordområdene sommeren 2018 blant annet på tokt i forbindelse med det nasjonale prosjektet Arven etter Nansen. Nå ligger skipet til kai i Bergen mens det klargjøres for itt første tokt til Antarktis. Etter å ha blitt døpt i Tromsø, kom skipet til Bergen i slutten av november.  Etter å ha vært noen dager i Bergen, forlater skipet Norge lørdag 1. desember. Toktets første etappe går fra Bergen til Punta Arenas. «Kronprins Haakon» skal etter planen ankomme den chilenske byen langs Magellanstredet 8. januar 2019. To dager senere mønstrer forskerne på. Les mer om ekspidisjonen på HI sine sider.

Midt i de travle forberedelsene for den store ekspedisjonen inviterte direktør Sissel Rogne fra havforskningsintuttet polarforskerne i Bergen til en omvinsing og middag om bord. Det var godt oppmøte med omlag 40 forskere fra UiB, NORCE og NERSC. Ombord fikk de se både labratorier, ROV-en Ægir og diverse måleutstyr. Takk til HI for en hyggelig kveld!

Mer informasjon om skipet finnes her: https://www.hi.no/hi/om-oss/fasiliteter/vare-fartoy/kronprins-haakon