Grunnleggende fysikk
Undervisning basert på naturfagets kjerne-elementer er en grunntanke i videreutdanningskurset. På denne samlingen er tema hentet fra de grunnleggende fenomenene som er forklart i fysikken.
Hovedinnhold
Naturvitenskapens metode er en rød tråd dette semesteret. På den første samlingen tar vi utgangspunkt i vitenskapshistorien, og spørsmålet «hvordan vet vi det vi vet?» Og vi går direkte til de store sakene; hva vet vi om universet? Hvordan forklarer vitenskapen i dag fenomener som stråling, energi og krefter? Forskerne ønsker å forstå og forklare verden omkring oss. Det betyr at vi kan finne fenomenene fysikken beskriver igjen i samfunnet og dagliglivet. Denne forbindelsen ønsker vi å finne og vise, også med tanke på å ha et godt utgangspunkt for undervisningen. ‘Atomstråling’ høres fjernt og farlig ut – men alle har nytte av røntgenbilder og MR-diagnostikk. Vi følger med på hva de driver med i Sellafield og på andre atomkraftverk, og vi undersøker radonnivået på byggetomtene våre. Her er opplagt aktuelle saker for undervisningen: både du og vi ønsker at elevene skal ha kunnskaper for å møte teknologien, samfunnsspørsmål og egne valg med solid fagbakgrunn.
Denne første samlingen i semesteret går over tre dager. En av dagene vil vi i hovedsak bruke til å starte samarbeidet i gruppene, bli kjent med verktøyene vi bruker, og komme i gang med den første oppgaven.
Program:
Tirsdag 25.august energidagen
09.00 | Energiøving | Skolelaboratoriet |
09.30 | Presentasjon, gruppeinndeling | Start arbeidsgrupper |
09.45 | Energibegreper | Foredrag, Kjartan Olafsson, førsteamanuensis, Institutt for fysikk og teknologi |
10.30 | Energiøvinger | Masse, kraft, energi og effekt. Mekanikkøvinger for klasserommet. Skolelaboratoriet. |
11.45 | Lunsj | Kantiner i bygningene like ved. |
12.30 | Omdanne, lagre og transportere energi | Et undervisningseksempel. Skolelaboratoriet |
13.30 | Periodesystemet, partikkelfysikk | Skolelaboratoriet: Tehodor Scheerer og atomteorien Kjartan Olafsson: Partikkelfysikk og periodesystemet |
14.30 | Se grunnstoffene: spektroskopi | Øving med oppvarming av salter |
15:30 | Gruppeveiledning | Starte gruppearbeidet |
16:00 | Slutt dag 1 |
Onsdag 26. august strålingsdagen
09.00 | Bølgeteori. Stråling | Foredrag. Kjartan Olafsson |
10.00 | Stråling | Øvinger med stråling:
|
11.30 | Lunsj | |
12.15 | Stråling i samfunnet | Gruppearbeid |
13.00 | Optikk | Innledning, Kjartan Olafsson |
13.30 | Øvinger for klasserommet | Stasjonsøvinger |
15.00 | Arbeidsmåter på kurset | Nettsider, videoseminar, samarbeidsverktøy |
16.00 | Slutt dag 2 |
Torsdag 27.august dybdelæringsdagen
09.00 | Oppsummering fra i går, erfaringsdeling | Deltakerne |
09:30 | Praktiske forsøk | Hydrogen som energibærer, brenselceller. Slik gikk det med bølgekraftverket. Vår egen kraftproduksjon:
|
11.30 | Lunsj | |
12.15 | Ekskursjon energi | Solcelleanlegegt på 'Basen', Marineholmen. |
13.30 | Energiomstilling | Foredrag, Kristin Guldbrandsen Frøysa, energidirektør ved UiB. |
15.00 | Energidebatten, kunnskaps- eller synsebasert? | Kritisk lesing, argumentasjon. Ressurser. |
15.30 | Starte på første oppgave | Skolelaboratoriet. |
16.00 | Slutt første samling |