Sosiologisk institutt
I Rokkans fotspor

I hennes nye artikkel “Cleavage structures and school politics: a Rokkanian comparative-historical analysis” drøfter vår postdoktor Katharina Sass utdanningspolitikk i Norge og Tyskland fra et komparativt perspektiv.

Museumsplassen
UiB

Selv om klassekonflikter spilte en avgjørende rolle i både Norge og Tyskland, var det andre konfliktlinjer – for eksempel sentrum/periferi-konflikten eller stat/kirke-konflikten – som preget de utdanningspolitiske alliansene. I Tyskland ble det dannet en bred konservativ allianse mot enhetsskolereformer, mens sosialdemokratene i Norge greide å overbevise befolkningen på landet om enhetsskolens fordeler. Sass viser dermed hvor nyttig Rokkans teorier fortsatt er for å analysere ulike politikkfelt.

For mer informasjon og tilgang til artikkelen, besøk "Journal of the History of Education Society".