Sosiologisk institutt

Alf Gunvald Nilsen har fått tildelt 100.000 kroner fra UiB Globals SPIRE-midler

UiB Globals SPIRE-midler er en satsning som skal fremme internasjonalt samarbeid om utviklingsforskning ved UiB.

Nilsen Bokslipp

Nilsen har fått tildelingen for å gjennomføre prosjektutviklingsarbeid med kolleger i Brasil, Sør Afrika, India og Kina. Samarbeidet vil fokusere på forholdet mellom økonomisk vekst, urban fattigdom og politisk mobilisering i BRICS-landene, spesielt knyttet opp til fremveksten av nye arbeiderklasser i disse landene - en tematikk som Nilsen nylig har tatt for seg i et essay publisert på Sosiologen.no sine nettsider.

Nilsen har også tidligere fått bevilget SPIRE-midler fra UiB Global, og resultatet av denne bevilgingen er i disse dager tilgjengelig i form av boken New Subaltern Politics: Reconceptualizing Hegemony and Resistance in Postcolonial India (Oxford University Press).