Hjem
UiB Tjenesteutvikling
UiB Tjenesteutvikling

Testing

Hvorfor bør du teste nye tjenester og løsningsforslag tidlig? Dette kan gjøre det lettere å ta imot tilbakemeldinger med et åpent sinn, og sikre at ideene dine fungerer.

Illustrasjon av rakett
Foto/ill.:
UiB

Hovedinnhold

Har du noen gang blitt defensiv når noen har påpekt en svakhet i en idé du har hatt? Eller har du møtt motstand når du har kommet med et forbedringsforslag på en løsning? 

Vi gifter oss fort med ideene våre. Ved å teste dem tidlig, heller enn å jobbe med dem i måneder og år før de ser dagens lys, øker sannsynligheten for at vi klarer å ta mot tilbakemeldinger på en god måte.  

Test tidlig – test billig 

I en Google Design sprint bygger og tester vi en løsning eller prototype på fem dager. Vi tester tidlig for å unngå at vi bruker store mengder tid og penger på løsninger som ikke treffer behovet de er ment å dekke. Og vi tester tidlig for å sikre at vi tar imot tilbakemeldingene med et så åpent sinn som mulig.  

Hva er en prototype 

  • En prototype er en foreløpig utgave av et produkt eller løsning 

  • Formålet med en prototype er å demonstrere og teste løsningsforslaget, slik at du kan gjøre passende forbedringer eller mulige justeringer 

Hvordan lage den ideelle prototypen

  • Dersom kvaliteten er for lav, vil ikke folk tro at prototypen er et reelt produkt eller tjeneste 
  • Dersom kvaliteten er for høy, vil det kreve for mye innsats og investering 

  • En god prototype har nok detaljer til at brukerne skjønner hvilke formål tjenesten/eller produktet skal tjene 

  • På den måten kan vi teste prototypen og motta verdifulle reaksjoner og tilbakemeldinger fra brukerne