Home
UiB Service Development

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
UiB Tjenesteutvikling

Testing

Hvorfor bør du teste nye tjenester og løsningsforslag tidlig? Dette kan gjøre det lettere å ta imot tilbakemeldinger med et åpent sinn, og sikre at ideene dine fungerer.

Illustrasjon av rakett
Photo:
UiB

Main content

Har du noen gang blitt defensiv når noen har påpekt en svakhet i en idé du har hatt? Eller har du møtt motstand når du har kommet med et forbedringsforslag på en løsning? 

Vi gifter oss fort med ideene våre. Ved å teste dem tidlig, heller enn å jobbe med dem i måneder og år før de ser dagens lys, øker sannsynligheten for at vi klarer å ta mot tilbakemeldinger på en god måte.  

Test tidlig – test billig 

I en Google Design sprint bygger og tester vi en løsning eller prototype på fem dager. Vi tester tidlig for å unngå at vi bruker store mengder tid og penger på løsninger som ikke treffer behovet de er ment å dekke. Og vi tester tidlig for å sikre at vi tar imot tilbakemeldingene med et så åpent sinn som mulig.  

Hva er en prototype 

  • En prototype er en foreløpig utgave av et produkt eller løsning 

  • Formålet med en prototype er å demonstrere og teste løsningsforslaget, slik at du kan gjøre passende forbedringer eller mulige justeringer 

Hvordan lage den ideelle prototypen

  • Dersom kvaliteten er for lav, vil ikke folk tro at prototypen er et reelt produkt eller tjeneste 
  • Dersom kvaliteten er for høy, vil det kreve for mye innsats og investering 

  • En god prototype har nok detaljer til at brukerne skjønner hvilke formål tjenesten/eller produktet skal tjene 

  • På den måten kan vi teste prototypen og motta verdifulle reaksjoner og tilbakemeldinger fra brukerne