Hjem
Portal for undervisere
Inspera

Lage eksamensoppgaver i Inspera

Eksamensoppgaven lages i Inspera Assessment (IA). Det er flere oppgavetyper å velge mellom, som blant annet filopplasting til hjemmeeksamener, langsvar til skriftlig saleksamen, oppgaver laget i LaTeX og flervalgsspørsmål (multiple choice).

Hovedinnhold

Veiledning til å lage eksamen i Inspera Assessment

I Inspera har du tilgang til oppgavetyper med ulik funksjonalitet. Du kan lage interaktive eksamensoppgaver, automatisk rettede oppgaver og lage en god struktur. 

Hvordan du lager eksamensoppgavene har mye å si for funksjonalitet, visning av oppgavene og sensur.   

Ulike oppgavetyper gir ulik funksjonalitet for utforming av spørsmål, sensur og for måten studenten kan besvare oppgavene på. I de fleste oppgavetypene kan du legge til matematikk (LaTex), filer, tabeller, lenker, PDF, bilder og/eller lydklipp i oppgaveformuleringen. Du kan kombinere de ulike oppgavetypene i en og samme eksamen. 

Det er i oppgavene du setter poeng for rette, feile og ubesvarte svar og eventuelt maks poeng for manuelt rettede oppgaver.  

Vi anbefaler å forhåndsvise oppgavesettet når det er ferdig. Forhåndsvisningen er lik studentvisningen og du vil da enkelt oppdage eventuelle feil og hvor godt oppgavene fungerer. 

Automatisk rettede oppgavetyper - oppgaver med rette og feile svar

I automatisk rettede oppgaver definerer du hvilke svar som er rette og feile når du lager oppgavesettet. Du må angi hvor mange poeng hvert enkelt svaralternativ skal gi og du kan gi både minus- og plusspoeng. Når eksamen er ferdig, regner eksamenssystemet ut poengsummen for hver enkelt kandidat. Det er oppgitt terkselverdier for karakterskalene og bestått/ikke-bestått. Sensor kan endre terksekverdiene i løpet av sensuren ved behov. 

UiB anbefaler at du tester at oppgavene er poengsatt på korrekt måte for å unngå forvirring under eksamen og eventuelt at oppgaver ikke kan inngå i sensuren, for eksempel dersom svarlaternativene er poengitt feil eller feil svar er satt som korrekt. 

Sette poeng og terskelverdier

Brukerveiledning for avansert poenggiving

I en sammensatt oppgave kan du sette terskelverdier på oppgavenivå. Eksempelvi kan du sette terskelverdien slik at en kandidat med en poengsum 7 av 8 mulige poeng på oppgaven, oppnå 6 poengs uttelling, mens en poensum på 8 oppnår 8 poengs uttelling. Brukerveiledning for terskelverdier på oppgavenivå

Sammensatt - flere oppgaver eller kombinasjon av oppgavetyper i oppgaven

Ved å bruke oppgavetypen sammensatt kan du i en og samme oppgave kombinere flere oppgavetyper eller flere oppgaver av samme type. Dette gjelder for oppgavetypene flervalg (ett svar), flervalg (flere svar), sant/usant, fyll inn tekst, fyll inn tall, fyll inn matematikk, nedtrekk, og utregning.

Flervalg, nedtrekk, sant/usant - ett eller flere rette svar

I flervalgsoppgaver (ett svar) kan du sette opp flere svaralternativer til oppgaven, hvorav ett av dem er korrekt. Kandidaten kan velge ett alternativ. 

I flervalgsoppgaver (med flere rette svar) kan du sette opp flere svaralternativer til oppgaven, hvorav ett eller flere av dem er korrekte. Kandidaten kan velge flere alternativer. 

I nedtrekk velger kandidaten mellom svaralternativer i en nedtrekksliste. Du kan plassere nedtrekkslisten der du vil i oppgaveteksten.

For sant/usant oppgave skal kandidaten velge mellom to svaralternativer. 

Fyll inn tekst, tall eller matematikk og paring

"Fyll inn tekst": kandidaten svarer ved å fylle inn et ord eller en kort setning som del av teksten. Svarfeltet kan for eksempel plasseres i starten, midt i eller på slutten av oppgaveteksten. 

"Fyll inn tall": kandidaten svare ved å fylle inn et siffer eller en tallverdi. Oppgaven kan bla. være tekst, matematikk (LaTeX), filer, tabeller, lenker, PDF, bilder og/eller lydklipp i oppgaveformuleringen.

"Fyll inn matematikk": kandidaten svarer med matematiske symboler og formler ved å bruke en palett.kan du legge inn flere riktige svar tilhørende et interaksjonselement (området hvor kandidaten skal svare).

"Paring": kandidaten skal matche verdier i rader og kolonner. Verdiene kan være tekst, siffer, bilder osv.

Svar i bilder/illustrasjoner eller tekst- dra og slipp, plasser i bilde og feltvalg

"Dra og slipp" og "Plasser i bildet": kandidaten drar ett eller flere dra-elementer (bilde, tekst, rik tekst, matamatikk) til et definert slippområde i et bilde.

"Plasser i tekst": kandidaten drar ett eller flere dra-elementer (tekst, bilde, rik tekst, matamatikk) til et definert slippområde i en tekst.

"Feltvalg": kandidaten svarer ved sette et kryss i et bilde eller en illustrasjon. Oppgaven kan ha flere interaksjonselementer og svar.

Manuelt rettede oppgaver - skjønnsmessig vurderte oppgaver 

I manuelt rettede oppgaver vurderer sensor besvarelsen ved hjelp av sensorveiledningen og andre gitte kriterier. Sensor gjør en faglig, skjønnsmessig vurdering av besvarelsen. 

Langsvar og tekstfelt

"Langsvar": tekstfelt med noe redigering/formatering som LaTeX, tabell, matematiske og spesial symboler. Du kan legge inn ordgrense og ordtelling.

"Tekstfelt: svarfelt for kort tekst uten mulighet til å formatere eller redigere teksten.

Opplasting av tekstfil, lydfil, videofil

I "Filopplasting" kan alle filtyper lastes opp, eksempelvis filtyper for tekst, lyd, bilde og video. Det er vanlig å bruke filopplasting til hjemmeeksamen, oppgaveinnlevering og andre eksamener studenten gjør hjemme. Du kan bestemme hvilket filformat kandidaten kan laste opp.

Programmering og utregning

"Programmering": kandidaten besvarer med et kodestykke. Du kan be kandidaten skrive kode i et angitt programmeringsspråk i et redigeringsverktøy som er spesielt tilpasset for å skrive og vise kode. 

Utregninsoppgave lar deg se hvordan kandidaten trinnvis løser en utregning ved at kandidaten skriver inn linje(r) med tall og matematiske uttrykk. 

Design og funksjonalitet for oppgaver og eksamen (oppgavesett)

Sammen med valg av oppgavetype, styrer utforming og design av oppgaver og oppgavesettet hvilke funksjoner og svarmetoder studentene har til rådgighet under eksamen.

Tilfeldig rekkefølge og uttrekk av oppgaver

Inspera støtter tilfeldig rekkefølge og uttrekk av oppgaver. Det er tre hovedalternativer for dette:

  1. Ingen tilfeldig uttrekk eller valg fra seksjon.
  2. Tilfeldig rekkefølge av oppgaver.
  3. Trekk tilfeldig et visst antall oppgaver av totalt antall oppgaver. 

Du velger utforming i seksjonsmenyen i oppgavesettet og Inspera har gode veiledninger til hvordan du gjør dette

Lag seksjoner og tilpass visningen av oppgavesettet

Seksjoner kan gjøre oppgavene mer oversiktelig for studentene. Seksjonsdokumentet vises ved siden av oppgavene i seksjonen. Kandidaten kan endre størrelsen på hele dokumentet og zoome inn og ut (noe som ikke er mulig når du laster opp et bilde i oppgaveteksten). 

Det er fem seksjonsvisninger, og du kan bruke alle fem i et og samme oppgavesett.

  • Standard - En side pr. oppgave
  • Standard - Med venstrejustert seksjonsdokument
  • Vertikal visning - Alle oppgaver på samme side
  • Vertikal visning - Med venstrejustert seksjonsdokument
  • Vertikal visning - Med seksjonsdokument øverst

Design

I designmenyen velger du funksjoner som styrer utformingen av eksamen (oppgavesettet). Du kan blant annet skjule oppgavetitlene, ha med innholdsfortegnelse og flagging og vise maksimum poeng per oppgave. Veiledning til designinnstillingene er i Inspera. Et godt design gir en bedre studentopplevelse av eksamen.

Legg til kalkulator, nettsider og opplastede filer som ressurs

Du kan legge inn en enkel kalkulator som studentene kan bruke under eksamen. Kalkulator legges inn som url: https://kalkulator.app.uib.no/.

Du kan også legge inn url og pdf som studentene har tilgang til under hele eksamen, for eksempel artikler, formelsamling osv. Disse åpner seg i en ny fane.

Dette er mulig for alle eksamensformer, inkludert saleksamen/skoleeksamen. For å unngå at kandidatene får tilgang til internett på saleksamen, må du passe på at ikke nettsiden eller pdf-filen inneholder lenker.

Du finner veiledening til å legge inn ressurser og kalkulator i Inspera. 

Universell utforming av eksamensoppgaver

Vedlegg og opplastede filer skal være universelt utformet. Bruk gjerne veiledningen du finner på UiB universell sine sider: Informasjon til ansatte om universell utforming og individuell tilrettelegging | UiB Universell | UiB