Sensur
På denne siden har UiB samlet ressurssser som kan være nyttige for sensor og sensurarbeidet. Hvordan sensurverktøyet Inspera Assessment fungerer, hvordan bruke terskelverdier og hvordan gi studenten tilbakemelding på en oppgave er noe av innholdet på siden.
Hovedinnhold
Prinsipper for vurdering
Det er mange forhold som påvirker og danner grunnlaget for vurdering. Noen av disse er læringsutbyttet, sensorveiledning, beskrivelse av karaktarskala, fagspesifikke kriterier, læringsaktiviteter, vurderingsformen og undervisningen i emnet.
Det skal være skriftlig sensorveiledning til alle eksamener (etter uhl §3-9 (2)) og disse er som regel tilgjengelig i Inspera.
Frist for sensur
Sensurfrist gis av instituttet/studieadministrasjonen.
Publiseringsfristen for sensurresultatet er tre uker etter eksamensdato, og det er administrasjonen som publiserer sensuren.
Sensur og tiltak for å overholde sensurfristen drøftes årlig i Universitetets undervisningsutvalg (UU).
Oppgave | Start | Frist | Merknad |
Sensur | Dagen etter eksamen | 19 dager etter eksamen | Lokale forhold kan gi en annen intern frist satt av studieadministrasjonen/instituttet. |
Publisering av sensur | 21 dager etter eksamen | Studieadministrasjonen publiserer sensuren. | |
Begrunnelse skriftlig eksamen | I perioden én dag til to uker etter publisert sensur. | En uke | |
Begrunnelse muntlig eksamen | Umiddelbart etter muntlig er avsluttet og sensuren er gitt | Samme dag | |
Klage | Tre uker etter publisert sensur/ mottatt begrunnelse | Fire uker (hovedregel) | |
Kontrollkommisjon | Når klagesensuren er klar | En uke | Lokale forhold kan gi en annen intern frist satt av studieadministrasjonen/instituttet. |
Begrunnelse på klage | I perioden én dag til to uker etter publisert sensur | En uke | |
Klage på formelle feil | Tre uker etter publisert sensur/ mottatt begrunnelse/klagesensur | Ved behov kan sensor bli bedt om innspill. Ta gjerne vare på eventuelle notater. | |
Mistanke om fusk | Ingen, men prasis er før sensuren er publisert | Sensor skriver en rapport som tas videre på instituttet |
Hvordan bruke sensurverktøyet i Inspera Assessment
UiB bruker Inspera Assessment som sensurverktøy. Dette gjør vi av flere årsaker. Det er lettere å lese dataskrift enn håndskrift og sensor får raskere tilgang til besvarelsene og dermed lengre tid på sensurarbeidet. Sensor signerer gjennom innlogging og ikke ved å sende signert protokollen. Og sist, men ikke minst, er det færre feilkilder ved sensurregistreringen siden denne overføres automatisk og ikke plottes manuelt.
- Veiledning for å vurdere en kandidat i Inspera.
- Veiledning for vurdering (én enkelt sensor)
- Veiledning for flere sensorer og flere kommisjoner
- Sett poeng på oppgaver
- Individuell godkjenning av kandidater
- Vurdering med Excel
Sensor i flere kommisjoner
For å se besvarelser for kommisjonene du er med i, må du trykke på "Alle kommisjoner" som står i blå skrift oppe til venstre på siden.
Arbeidsflyt
Stegene i sensurarbeidet er noe ulikt dersom du skal vurdere hele besvarelsen og dersom du kun skal vurdere et utvalg av oppgavene eller besvarelsene. Flyten avhenger også av om du skal fullføre hver vurdering per kandidat eller per kommisjon. Det er administrasjonen som setter opp sensurflyten, og du får beskjed av administrasjonen om hvilken sensurflyt som gjelder for ditt sensoroppdrag.
Sensur for hele kommisjonen samlet
Logg deg inn i Inspera -> Sett og godkjenn egen vurdering -> Del vurderingen med medsensor(er) -> Bli enig om vurderingen og godkjenn felles vurdering -> Administrasjonen publiserer sensuren.
Sensur per kandidat i kommisjonen
Logg deg inn i Inspera -> Sett og godkjenn egen vurdering -> Del vurderingen med medsensor(er) -> Bli enig om vurderingen og avtal hvem som godkjenner felles vurdering -> Én sensor godkjenner felles sensur -> Administrasjonen publiserer sensuren.
Hvordan bytte mellom Vurdering 2.0 og klassisk sensurverktøy
Sensor bruker modulen Vurdering i Inspera. Vi anbefaler å bruke Vurdering 2.0 siden denne har høyere kvalitet og mer funksjonalitet enn klassisk sensurverktøy. Du kan bytte mellom de to versjonene når du vil.
Poeng, terskelverdier og excel som støtte for vurderingen
Som sensor for manuelt/faglig skjønnsmessig oppgaver har du muligheten til å gi hvert oppgavesvar poeng mens du vurdere besvarelser. For eksamener som inneholder automatisk rettede oppgaver settes poengene automatisk etter slik fagansvarlig for oppgaven har lagt dem inn. Det er alltid sensor som setter karakter/resultatet.
Automatisk rettede oppgaver og terskeverdier
For automatisk rettede oppgaver er rette og feile svar satt på forhånd og den totale poengsummen bli utregnet av Inspera med en gang kandidaten har levert.
- Overstyr automatisk utregnet poeng.
- Sensor kan endre vektingen av en oppgave ved behov/feil.
- Sensor kan overstyre automatisk utregnet poeng.
- Sensor kan delta i prosessen med å kvalitetssikre oppgavesettet mot læringsutbyttet og de andre prinsippene for vurdering før eksamen.
Terskelverdier er et numerisk tallområde for karakterskalaen/bestått/ikke-bestått.
Sensor kan justere terkselverdiene ved behov, etter at sensuren har startet.
Vurdering med Excel
Du kan skrive inn resultatet i Excel istedenfor i Inspera, dersom du ønsker dette.
Notater til og tilbakemelding på oppgavesvar
Brukerdokumentasjon:
- Hvordan skrive notater og annotere i nytt sensurverktøy?
- Hvordan skrive notater og annotere i klassisk sensurverktøy?
- Private notater i til besvarelser i Inspera
Tilbakemelding og annotering
Som sensor kan du legge kommentarer i teksten som kandidaten har skrevet, og kommentarene kan så deles med kandidaten etter at sensuren har falt. Du kan også legge inn kommentarer som gjelder hele besvarelsen. Det er studieadministrasjonen som gjør kommentarene tilgjengelig for studentene og du må derfor ha dialog med dem om dette.
Private notater
Du kan legge inn notater til deg selv fortløpende mens du vurderer en besvarelse, i feltet Private notater. Notatene vil ikke være synlige for andre enn deg, men du kan senere hente dem inn i begrunnelsesfeltet for kandidaten det gjelder, og eventuelt redigere dem til en begrunnelse for karakteren som gis.
Fordel med tilbakemelding for mappeelementer
Notater og kommentarer kan være en måte å gi studentene tilbakemelding på for mappeelementer og andre eksamener der kandidaten først får en samlet tilbakemelding etter at siste mappeelement er ferdig. Det egner seg spesielt til å gi tilbakemelding på vurderinger der kandidaten skal vise progresjon og jobbe med tilbakemeldinger.
Innlogging
Logg inn på vurdering.uib.no/admin.
Sensorer med brukerkonto på UiB:
- Gå til nettadressen vurdering.uib.no/admin (bruk lenken over),
- velg "Logg inn med Feide" i innloggingssiden,
- velg tilhørighet til "Universitetet i Bergen",
- velg om du vil autentisere deg
- via ID-porten (feks BankID), eller
- via lenken "Bruk arbeids- eller skolekonto" (typisk fornavn.etternavn@uib.no).
- Passord må endres via nettsiden passord.uib.no.
NB! Har du FeideID fra annet sted, må du endre til UiB. Det kan lønne seg å åpne innloggingssiden i en privat/inkognito nettleserfane.
Sensor uten brukerkonto ved UiB:
Du kan kontakte studieadministrasjonen og be dem opprette en gjestekonto til deg.
Glemt brukernavn?
Hvis du har glemt brukernavnet ditt eller ikke mottatt dette, kan du kontakte instituttet/fakultetet som du skal sensurere for.
Glemt passord?
Har du glemt passordet til din UiB-brukerkonto, kan du sette nytt passord på passord.uib.no.
Logger du inn som registrert bruker, benytt "Glemt passordet?"-valget på innloggingssiden. Dersom du ikke mottar e-post med lenke til å sette nytt passord, sjekk søppelpost/spamfilter.
Ved problemer kan du kontakte studieadministrasjonen din.
Fortsatt problemer med tilgang?
Ta kontakt med ditt instituttet/fakultetet, ta gjerne skjermbilde av eventuelle feil/feilmeldinger for videre feilsøking i studieadministrasjonen.
Sensurprosessen
Begrunnelse
Begrunnelsen kan gis enten muntlig eller skriftlig etter sensors valg. Ved Det juridiske fakultet gis alle begrunnelser muntlig. Kandidaten har rett til å be om begrunnelse på både ordinær og klagesensur.
Du skriver og sender begrunnelsen i Inspera.
Frist:
Begrunnelsen må være formidlet til kandiaten senest innen to uker.
Muntlig eksamen:
Ved muntlig eksamen må kandidaten be om begrunnelse umiddelbart etter at resultatet er gjort kjent. Begrunnelsen gis da muntlig.
Hvordan motta ønske om begrunnelse fra studenten og dele begrunnelsen med denne
Du kan legge inn begrunnelse i Inspera og dele denne med studenten etter at sensuren er publisert. Som sensor vil du motta e-postvarsel fra Inspera for hver kandidat i din kommisjon som ber om begrunnelse. Du kan endre varslingsinnstillingene dine når du har logget inn i Inspera, og eventuelt slå av e-postvarsling dersom du velger å holde oversikt over begrunnelsesforespørsler på annen måte.
Hva skal begrunnelsen inneholde
Begrunnelsen skal opplyse kandidaten om de generelle prinsippene som er lagt til grunn for vurderingen. Den kan med fordel vise i hvilken grad studenten har oppfyllt læringsutbyttet. Ved å notere private notater eller skrive tilbakemelding til studenten i Inspera underveis, kan du skrive et utkast til begrunnelsen samtidig som du vurderer besvarelsen (se ovenfor).
Klagesensur og kontrollkommisjon
Du finner besvarelsen til studenten som har klaget i Inspera. Som klagesensor skal du motta sensorveiledning, emnebeskrivelse og litteraturliste fra studieasministrasjonen. Ved noen institutt får du også tilgang til eksempelbesvarelser med resultat for å få bedre kjennskap til nivået på eksamen. Du kan be om dette dersom du ikke mottar det.
Kandidaten har rett til å klage på sensuren. En klagekommisjon blir da satt ned for å vurdere besvarelsen på nytt. Klagesensuren er blind, noe som innebærer at sensor hverken har tilgang til kandidatens begrunnelse for å klage eller sensurvedtaket og dens begrunnelse fra ordinær kommisjon.
Kontrollkommisjon
Dersom klagesensuren avviker to eller flere karakterer fra ordinær sensur, skal besvarelsen gjennom en ytterlig vurdering før endelig karakter fastsettes (etter uhl § 5-3). Det er en kontrollkommisjon som foretar den ytterligere vurderingen.
Kontrollkommisjonen består normalt av representant(er) fra både ordinærkommisjon og klagekommisjon. Kontrollkommisjonen skal få tilsendt all dokumentasjon i saken, som karakteren og eventuellt begrunnelse fra ordinærsensur. Sensorveiledning og evtuell nivåkontroll eller fagspesifikke karakterbekrivelser, skal også tilgjengeliggjøres kontrollkommisjonen.Kontrollkommisjonen diskuterer seg frem til endelig karakter.
Karakteren er ikke endelig før den ytterligere vurderingen er gjennomført og protokollen er endret i henhold til dette resultatet.
Mistanke om fusk
Dersom du som sensor mistenker at studenten har fusket, må du melde dette til instituttet. Sensor skriver en rapport der mistanken beskrives og dokumenteres med eksempler. Rapporten skal dateres og underskrives. Les mer om mistanke om fusk og sensor sin rolle under overskriften "Skriftlege arbeid – undervisarar og sensorar".
Klage på formell feil
Sensor kan bli bedt om å uttale seg i klage på formell feil som kan ha virket inn på bedømmelsen av eksamensbesvarelsen. Fakultetet kan da be deg om en uttalelse om forholdene klagen omhandler. Klage over formell feil kan fremsettes tre uker etter klagesensuren er publisert, og det kan derfor være lurt å ta vare på notater etc inntil da. Det er fakultetet som behandler klage på formelle feil.
Formelle krav til sensorer - antall og kvalifikasjon
De formell kravene til sensorer er fastsatt i Universitets- og høyskoleloven.
Type vurdering/Krav til sensor | Krav om én sensor | Krav om to sensorer | Krav om minst én ekstern sensor |
10 sp eller mer | Ja | Nei | Nei |
15 sp eller mer | Ja | Nei* | Nei |
Muntlig/ikke-etterprøvbar | Ja | Ja | Ja |
Bacheloroppgaven | Ja | Nei | Nei |
Masteroppgaven | Ja | Ja | Ja |
Klage | Ja | Ja | Ja |
*Fra 1. august 2024 er det krav om to sensorer.
Sensur av ulike vurderingsformer
Eksamensformen virker inn på sensurarbeidet. Dette gjelder for hvorvidt sensor skal sette resultat eller ikke og kandidatens rett til å få begrunnelse og til å klage på resultatet.
Hva er forskjellen mellom mappe og eksamen med deler?
Felles for eksamen med deler og mappeeksamen er at eksamen i emnet består av flere deler eller mappeelementer.
Eksamen med deler
- En eksamen med deler består to eller flere deleksamener som vurderes selvstendig og får resultat.
- Den endelige karakteren/resultatet blir regnet ut av FS. Se utregning nedenfor.
- Alle delene må være vurdert til bestått resultat for at kandidaten skal bestå emnet.
- Kandidaten må møte til/levere inn alle deleksamener i et emne for å bli vurdert i emnet.
- Det er klagerett på deleksamenene som utgjør eksamen, men ikke nødvendigvis på endelig karakter/resultat.
Mappeeksamen
- En mappeeksamen består av ett eller flere mappeelementer som vurderes samlet. Mappens sammensetning beskrives i emnebeskrivelsen.
- Alle mappeelementene må være levert for å bli vurdert.
- Den endelige karakteren/resultatet settes av sensor og baserer seg på en samlet vurdering av alle vurderingene som inngår i mappen. Progresjon og utvikling kan være et av vurderingsvilkårene.
- Det er klagerett på mappen som helhet, og ikke på de enkelte mappeelementene/vurderingene.
Muntlig eller andre ikke-etterprøvbare elementer i mappe
Dersom mappen inneholder muntlig eller andre ikke-etterprøvbare elementer, er det fortsatt klagerett på mappen, men muntlig delen må holdes utenfor klagebehandlingen. Sensorer for muntlig elementet må dele sine notater med klagesensor slik at dette blir tatt med i vurderingen for klageresultatet.
Vurdering av justerende muntlig eksamen
Med justerende muntlig prøve menes en muntlig prøve som ifølge studieplanen eller emnebeskrivelsen har en særlig tett sammenheng med et forutgående skriftlig arbeid, så som mastergradsoppgave, større skriftlige skoleeksamener, mappe, hjemmeeksamen eller lignende.
- En justerende muntlig prøve gir sensor muligheten til å stille spørsmål til arbeidet/mappen som skal justeres.
- Det skal være fastsatt en karakter på arbeidet/mappen før justerende muntlig finner sted.
- Sensor kan justere karakteren opp eller ned én (1) karakter, eller la den stå uendret.
- Dersom en kandidat ikke stiller til justerende muntlig, skal sensor protokollføre ikke-møtt.
- Dersom studenten vil ha en begrunnelse, må hen be om dette med det samme karakteren opplyses.
- Det er klagerett på arbeidet/mappen som justeres. Dersom karakteren på arbeidet/mappen endres, skal studenten ha ny justerende muntlig. Det er ikke klagerett på justerende muntlig eksamen.
Uttrekk av kandidater til muntlig
Det kan bestemmes i studieplanen eller emnebeskrivelsen at bare et utvalg av studentene skal innkalles til muntlig. I slike tilfeller skal utvalget gjøres enten
- tilfeldig, ved at en forhåndsbestemt andel av kandidatene velges ved loddtrekning, eller
- etter sensorenes skjønn, ved at de av kandidatene som man særlig er i tvil om karaktersettingen for, kalles inn, eller
- ved at de kandidatene som selv har gitt melding om at de ønsker det, kalles inn.
For kandidater som ikke kalles inn til muntlig, settes karakteren på grunnlag av de øvrige vurderingsdelene alene. Det skal i slike tilfeller fastsettes vektingsregler i studieplanen eller emnebeskrivelsen for karaktersetting både med og uten muntlig.
Resultatuttrykk og om utregning av emnekarakter
Karakterskala og bestått/ikke-bestått
Vurderingsuttrykket ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering skal være Bestått/Ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykket Bestått/Ikke bestått er et selvstendig uttrykk som ikke kan sammenlignes med karakterskalaen.
Karakterskalaen
Symbol | Betegnelse | Generell, kvalitativ, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelign | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Utregning av emnekarakter for deleksamener
(1) Utregningen av karakteren ved karaktergiving i et emne med flere deler, skjer etter den forhåndsfastsatte vekten for hver vurderingsdel. Vekten skal angis i studieplanen eller emnebeskrivelsen som en brøk eller prosentandel av den samlede karakteren.
For beregning av samlet karakterer fastsettes en tallverdi for bokstavkarakterene, slik at A=5, B=4, C=3, D=2, E=1. Karakteren beregnes med én desimal. Etter ordinære avrundingsregler foretas avrunding til helt tall, som gir bokstavkarakter i samsvar med tallverdien.
(2) For utregningen av gjennomsnittskarakteren i en emnegruppe/spesialisering/hovedkarakter, må karakteren fra de enkelte emnene inngå i forhold til emnenes studiepoengantall. For beregning av gjennomsnitt av bokstavkarakterer må det fastsettes tallverdier for bokstavkarakterene, slik at A=5, B=4, C=3, D=2, E=1.
Honorar for sensuroppdrag
Eksterne sensorer må ha signert kontrakt for å gjennomføre sensur og for å få betalt. Du finner informasjon om dette på nettsiden for oppdragskontrakt.