Klima og energiomstilling

Nyhetsarkiv for Klima og energiomstilling

Hver tredje time døgnet rundt leverer målestasjonen Gabriel vann- og værdata som fritt kan brukes i undervisningen.
En mann med rød lue svinger en slegge over Hardangerjøkulen. Et hardt klank akkompagnerer snøspruten i det sleggen treffer bakken. Det ligger en metallplate i snøen.
Som letegeolog i et lite selskap får Synne stort ansvar. Mastergraden i geovitenskap gir faglig trygghet når data skal tolkes.
Da Østersjøen ble varmere, forsvant fisk og sel. Da måtte steinaldermenneskene finne andre måter å skaffe mat på.
Snø og is forårsaker hver vinter store forsinkelser for både privat og offentlig flytransport. Nå kan en forskningsidé fra Universitetet i Bergen gjøre avising av fly unødvendig.
Korleis vil klimaet på jorda vera i framtida? Noel Keenlyside arbeider hardt for at vi skal vita meir.
UiB skal være internasjonalt ledende innenfor feltet «Klima og energiomstilling». Sammen med partnere skal vi gjennom klyngeutvikling, senterdannelser og økt tverrfaglighet utvikle ett av Europas sterkeste universitet innenfor feltet.
Equinor trenger flere sivilingeniører med fornybar energi-kompetanse for å kunne øke produksjonen. Universitetet i Bergens integrerte master i energi gir deg jobb.