Realfag – et smart sted å begynne

Nyhetsarkiv for Realfag – et smart sted å begynne

11 studenter, 4 forskere, 48 timer. Klarer de å forhindre at mer plast kommer ut i havet? Følg med, få svaret i februar.
Heidi Knutsen (27) danket ut nærmere 200 jobbsøkere før hun i det hele tatt hadde levert masteren sin i miljøkjemi.
Hvis du vil redde verden er det gode grunner for å velge realfag.
Håkon Blågestad (22) fra Askim ønsket å studere noe som ga han to streker under svaret, i tillegg til at det var gode jobbmuligheter etter studietiden. Med integrert master i energi, føler han at han har truffet blink.
Karolina Berg (25) øynet muligheten for å bruke sin forkjærlighet for fysikk og samtidig jobbe med kreft, da medisinsk teknologi ble et tilbud ved UiB.
Vindturbiner på ulike steder i Nordsjøen kan bli en stabil kilde til energi om de blir koblet sammen. Er det vindstille et sted, er nemlig sjansen stor for at det blåser friskt et stykke unna.
Hva skal jeg bli? Hva bør jeg studere? Hva kan jeg bli med realfag? Hvilket studie gir best jobbmuligheter? Hvilket studie passer jeg til, og ikke minst; hvilket yrke passer for meg? Å velge utdanning kan føles overveldende, og spørsmålene er ofte mange.
Realfagskompetanse er avgjørende for å finne løsninger for fremtiden og vil bare bli mer og mer ettertraktet på arbeidsmarkedet.
Har du tenkt på å studere realfag, men er usikker på hvilken retning du bør velge? Ved UiB er det over 40 muligheter til å finne en utdanning som passer for deg.
Studer noe som gir deg jobben du vil ha! 93 prosent av studenter med realfag fra UiB får et relevant yrke. Halvparten får jobbtilbud før de er ferdig utdannet.