Realfag – et smart sted å begynne
#RealfagUiB

Lurer du på hva du skal bli – realfag kan være et smart sted å starte

Hva skal jeg bli? Hva bør jeg studere? Hva kan jeg bli med realfag? Hvilket studie gir best jobbmuligheter? Hvilket studie passer jeg til, og ikke minst; hvilket yrke passer for meg? Å velge utdanning kan føles overveldende, og spørsmålene er ofte mange.

Bilde av 4 studenter som står i biblioteket og snakker sammen
Realfag er et smart sted å begynne
Eivind Senneset, UiB

Det er gjerne lett å gå seg vill i alle utdanningsmulighetene som finnes, og det kan være vanskelig å forstå hvilke jobbmuligheter de ulike studiene gir. Innen realfag åpner det seg mange dører så det kan fort være et smart sted å starte. Etter at du har lest denne saken, håper vi det blir enklere for deg å vite om realfag kan være riktig studieretning for deg.

Interessert i hvordan ting fungerer?

Er du nysgjerrig på hvordan klimaendringer fungerer? Hvordan cellene i kroppen vår jobber? Hvilken rolle blåskjell spiller i økosystemet til havet? Eller kanskje du lurer på hvordan teknologien i datamaskiner er bygget opp og kan brukes? Alt dette er spørsmål som stilles og studeres i de ulike realfagene.

Les også: Ett fakultet – 40 muligheter

Ettersom man studerer hvordan verden faktisk henger sammen, er det også mye praktisk arbeid i løpet av studiet. Som masterstudent i biologi kan du for eksempel dra på havforskningstokt over Nordsjøen for å lære om livet i havet.

Uansett om det gjelder biologi, fysikk eller matematikk, går man i dybden for å finne ut nøyaktig hvordan ting henger sammen, og ikke minst, hvordan denne kunnskapen kan ha nytteverdi for samfunnet. Både i dag og i fremtiden vil det være bruk for realfagskompetanse på mange ulike områder i arbeidslivet. Kanskje ønsker du å jobbe med å programmerer nettsider eller å utvikle vaksiner for laks?

Realfag er ikke bare formler og tall, men metoder for å finne løsninger på problemer. De ulike problemstillingene kan være innen klima, helse eller teknologi.

Mann som holder på med utstyr
Eivind Senneset, UiB

Med realfag kan du forme fremtiden

De ulike problemstillingene kan være innen klima, helse eller teknologi, og uansett om du vil jobbe med utvikling av fornybar energi, sykdomsbekjempelse, teknologiutvikling eller sikre rent vann til alle, har du bruk for realfag. Med andre ord – lurer du på hva du skal bli? Svaret kan ligge i realfagstudier ved universitetet i Bergen.

Har du for eksempel tenkt på hvordan man finner ut hva som er passe mengde stråler å sende gjennom en pasient for å få gode røntgenbilder, samtidig som man har behov for færrest mulig for å skåne pasienten? Eller hvordan man tilpasser behandling av ulike sykdommer på en mest mulig effektiv og skånsom måte? I disse spørsmålene møtes helse og teknologi, og etterspørsel etter kompetanse på området vil kun øke i fremtiden. Studerer man kjemi, fysikk eller biologi, kan man få viktige jobber i helsevesenet, som for eksempel å drive med utbedring av apparater på sykehus.

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har blant annet en femårig sivilingeniørutdannelse i medisinsk teknologi.

Vil du heller studere klimaendringer og gjøre en forskjell på dette feltet? Les også hva en student på klima, atmosfære- og havfysikk-studiet sier om bachelorgraden.

Godt studentmiljø

Og som en viktig bonus på veien mot å bli det du vil bli kan Universitetet i Bergen skilte med både et sosialt og lærerikt fagmiljø. Fakultetet har gode rykter for sitt sosiale miljø og her blir du som student godt kjent på tvers av studieår. På den måten drar man også nytte av hverandre i studiehverdagen. Med faddergrupper og stort utvalg av studentorganisasjoner er det godt grunnlag for å få gode venner i løpet av studietiden.

Les også: Slik er det å studere realfag

#RealfagUiB