Pandemisenteret
Seminar - Forskningsdagene

Hvordan får myndighetene folket med seg i en krise? Tillit og troverdighet i pandemien

Hvordan kommuniserte helsemyndighetene i pandemien? Hvordan søkte de å fremstå troverdige og vinne tillit? Og var det vellykket? Kom på seminar under Forskningsdagene og ta del i debatten!

Illustrasjonsbilde av pressekonferanse under covid 19-pandemien
Colourbox

Fikk myndighetene folk til å tenke og handle slik de ønsket, og hvordan bør vi se på slik styringskommunikasjon fra et etisk perspektiv? Dette arrangementet går tett på kommunikasjonsstrategiene til helsemyndighetene. Vi ser på hvordan strategiene påvirker, hvordan eksperter oppfattes, og hvordan ekspertene retorisk har gitt grunn til å tro på bestemte problembeskrivelser og løsninger, samt på verdien av ekspertise.

Forskningsgruppen Retorikk, demokrati og offentlig kultur, forskningsprosjektet Pandemi og retorikk, Pandemisenteret og forskningsnettverket INCET inviterer til dette åpne seminaret om retorikk, ekspertise og troverdighet under pandemien. Vi samler forskere og representanter for norske helsemyndigheter for å diskutere hvordan myndighetene håndterte pandemien retorisk.

16.00-16.05: Velkommen: Leder av Pandemisenteret i Bergen Esperanza Diaz

16.05-17.15: Kort orientering om prosjektet Retorikk og pandemi ved leder professor Øyvind Ihlen, Universitetet i Oslo

16.15-16.30: Troverdig ekspertise: Hvordan får helsemyndigheter folk til å tro på det de sier? Ved professor Jens E. Kjeldsen, Universitetet i Bergen

16.30-16.40: Hvordan forsto innvandrere dugnad i pandemien? Ved leder av Pandemisenteret i Bergen Esperanza Diaz.

16.40-17.00: Slik håndterte vi pandemien kommunikativt i Helsedirektoratet. Ved Live Bøe Johannessen, seniorrådgiver, Helsedirektoratet.

17.00-17.20: Åpenhet i krise - Hvorfor er det viktig og når er det vanskelig: Christina Lill Rolfheim-Bye, kommunikasjonsdirektør, FHI

17.20-17.45: Panelsamtale med spørsmål fra salen. Panelleder: Øyvind Ihlen. Deltakere: Jens E. Kjeldsen, Esperanza Diaz, Live Bø Johannessen, Christina Lill Rolfheim-Bye.

Dette arrangementet er en del av Forskningsdagene. Les mer og se fullt program her