Realfag – et smart sted å begynne
#realutfordring

Denne geniale ideen vil gjøre fadderuken mer bærekraftig

Vinnergruppa er kåret — med en løsning som vil kunne ha stor effekt for å begrense plastforbruket og forsøplingen gjennom syv dager med fest og sosialisering.

#realutfordring

EN #REALUTFORDRING: 930 nye studenter på Realfag ved UiB kom med sine forslag til en mer bærekraftig fadderuke. Se noen av forslagene og ikke minst vinnerne i videoen!

930 studenter fra Realfag på UiB var med på en #realutfordring i fadderuken. Målet var like enkelt som det var vanskelig; å gjøre fadderuken litt mer bærekraftig!

Studentene fikk velge mellom fire innfallsvinkler: Hvordan kan vi spise mer bærekraftig, drikke mer bærekraftig, forflytte oss eller sosialisere mer bærekraftig? For når 18 000 studenter her i Bergen skal bli kjent på én uke, går det med noen kilometer i taxi, en god del halvlitere og ikke minst et lass med frossenpizza!

Dette er #realutfordring

Som underlag for oppgaveløsningen ble det gjennomført en uformell spørreundersøkelse, og funnene er både overraskende og underholdende.

Topp 5 funn om fadderuken på Realfag

1: 1000 nye studenter på Realfag har i løpet av fadderuka fortært:

• 10 300 halvlitere med øl
  • 1300 frossenpizza
  • 6000 glass med vin

2: Matematikkstudententene drikker minst øl, mens Data Science og Havbruk og sjømat drar opp snittet. Når det kommer til vin derimot, er det lektorene som skåler mest!

3: Kjemistudentene er klart dårligst på å pante, mens Datasikkerhet og Informatikk-matematikk-økonomi hevder at de panter hver eneste flaske.

4: Å levere vinflaskene i containere for glass er det Havbruk og sjømat som er dårligst på, men det kan jo hende de bruker dem til flaskepost?

5: Er du på jakt etter en kjæreste er informatikk-studiene stedet å lete!

Kreative og imponerende bidrag

Mentorgruppene kom med utallige smarte, morsomme og kreative ideer. Fra fikse måter å fylle opp taxiene og dele regninga på vei hjem fra fest (MTEK1A og DATATEK4B) til sunne matkasser for nyinnflyttede studenter (ENERGI1B).

Den mest aktuelle ideen var det MTEK1B gruppe 2 som stod for. De foreslo sugerørsbriller under munnbindet, for å kunne ta seg en slurk uten at det går utover smittevernet!

Den som trakk det lengste strået var likevel Geofysikk1A, med ideen om en bærekraftig gjenbrukskopp.

Vinnerne av #realutfordring

KOPPEN VANT: Koppen er en bærekraftig og gjennomførbar idé, mener juryen.

UiB

Juryen som pekte dem ut som vinner bestod av Silje Skjelsvik, gründer og daglig leder av klima og bærekraftstiftelsen Om i morgen, Gunn Mangerud, professor i geovitenskap og visedekan for klima og energi, og Kristoffer Eik, bachelorstudent i matematikk for industri og teknologi og tidligere leder for Realistutvalget.

– Koppen svarer veldig godt på oppgaven, en god og konkret idé, sier Kristoffer.

Gunn trekker frem det faktum at de kan tilpasses studiestedet, som et morsomt og identitetsskapende grep.

– Det er så handfast, og det skaper tilhørighet, sier Gunn.

Mindre plast og forsøpling med gjenbrukskopp

KOPPEN! er en halvliters kopp i et bærekraftig materiale, som hver student får utdelt i starten av fadderuken. Designet kan tilpasses ulike universiteter og fakulteter, og studentene oppfordres til å dekorere sin kopp for å gjøre den gjenkjennelig. Håndtaket på KOPPEN! er en karabinkrok, slik at den kan festes i buksehempen eller i et kjede rundt halsen.

Saken fortsetter under bildet.

KOPPEN! Vinnerbidraget i #Realutfordring
UiB

I tillegg ønsker gruppa å få til gode avtaler med utesteder, som gjør at du får bedre pris på øl når du benytter den på utesteder.

Reduserte priser på drikke samt mindre forbruk av engangskopper, gjør KOPPEN! til en bærekraftig og gjennomførbar idé for fadderuken 2021.

De kreative hodene bak gruppenavnet Geofysikk1A er Kaspar Augland, Sindre Myran Bø, Anna Bashiri, Albert Bjerche, Kine Kavlie-Jørgensen Buen, Annie Helen Burkeland, Anna Karine Døsen, Jan Anders Eriksen, Ingriod Elisabeth Fossedal, Alrik Frost, Christiane Kronstad Gjertsen, Adelaide Hanøy, Jonathan Siemen Særvill Heidema, Julie Sel Herikstad, Reno Kingston og Julia Henriksen Krogh. Studentmentorene deres, som ledet de gjennom #realutfordring, er Hans Kristian Haraldseth.

Premien er pitchekurs på Innovasjonshuben ved UiB, og den kreative gjengen vil få ekstra kraft til å selge inn gode ideer! Hvem vet, kanskje skåler vi alle med gjenbrukskoppen til neste års fadderuke — levert av Geofysikk1A.

Hederlig omtale

Juryen hadde en utfordrende oppgave med å velge ut en vinner blant de mange kreative ideene.

Og juryen har valgt å trekke frem spesielt to andre grupper:

– Appen for å selge matvarer du ikke trenger, og samtidig kunne få inn et sosialt aspekt, var spennende, sier Kristoffer om ideen som juryen har døpt «Tinder for mat».

Også matappen til DTEK+BINF trekkes frem. Den skal samle sunne og bærekraftig oppskrifter til studenter — filtrert etter matpreferanser og det du har i kjøleskapet, for å redusere matsvinn.

– Det er en skalerbar idé, som har potensiale til å bli en studentbedrift, sier Silje.

– Alle gruppene hadde fortjent hederlig omtale, for ideene var mange og gode, legger Gunn til.

Se bilder fra fadderuken og #realutfordring på Facebook!