Hjem
Realfag – et smart sted å begynne
      
                    
      
realutfordring

Kreativ start for realfagstudentene: — Skikkelig gøy å bryne hodet på klimaproblematikk

Annie (21) var usikker på hva hun ville bli, men at hun ville studere klima var hun sikker på! På realfag på UiB fant hun drømmestudiet — og miljøengasjementet fikk hun raskt god nytte av.

Fire studenter presenterer noe foran en tavle. Andre studenter sitter rundt et bord og ser på.
Geofysikk-studentene vant #realutfordring med Koppen!
Foto/ill.:
Maren Bjotveit

Rekordmange studenter begynte på realfag på Universitetet i Bergen denne høsten. 1100 nye fjes sjekket inn på fakultetet — mange av dem med et ønske om å gjøre en forskjell i fremtiden.

Det tok ikke lang tid før de fikk en sjanse til å bevise sitt miljøengasjement ved klimauniversitetet. Ved studiestart ble semesterets første #realutfordring gjennomført, og problemstillingen som skulle løses var hvordan fadderuken kunne bli mer bærekraftig.

De ferske studentene ble delt inn i grupper og kom frem til 52 ulike, kreative løsninger! Blant de enklest gjennomførbare var sunn matkasse for studenter, en app som fyller opp taxien når studentene skal hjem fra byen på nattestid og Tinder for mat, der du kan selge mat du ikke kommer til å spise — og invitere andre studenter til middag.

#realutfordring

Klimaengasjementet tok dem til topps

Det aller lengste strået var det en gjeng fra Geofysikk som trakk. Deres idé var et halvliters-beger i resirkulerbart materiale, Koppen!, som kan erstatte de mange engangskoppene som flyter rundt. Enkelt og genialt!

Koppen! skal dessuten vise hvilket Universitet du tilhører, og studentene vil oppfordres til å dekorere koppen så den er lett å kjenne igjen. I tillegg ønsker gruppen å få til gode rabattordninger, sik at det vil lønne seg å kjøpe pils med den medbrakte Koppen!.

En tegnet kopp med karabinkrok på siden
Foto/ill.:
GEOF1A

— Jeg håper virkelig vi kan gjøre det til en realitet, sier Alrik Frost (20) fra Frekkhaug, som valgt geofysikk på UiB for å få en fremtidsrettet utdanning — med gode jobbmuligheter.

Gruppen vil sjekke mulighetene for å få koppen produsert til neste års fadderuke.

Annie Burkeland (21) var også på vinnergruppa og elsket utfordringen:

— Det var skikkelig gøy å bryne hodene på en bærekraftig problemstilling! legger hun til.

Annie var usikker da hun skulle velge studieretning, men var helt sikker på at det måtte bli noe med klima. Da hun leste om geofysikk var hun solgt — og pakket kofferten og flyttet fra Trondheim til Bergen.

— Jeg kikket på flere klimastudier, men valgte geofysikk på UiB — fordi det er det beste i landet, mener hun.

Geofysikk er én av 40 spennende studiemuligheter på fakultetet.

Studentmentorene sørger for en god start

— Det er veldig bra miljø her og lett å bli kjent! Også har det vært kjempebra aktiviteter i fadderuken, smiler Annie.

— Det er masse hyggelige folk og et bra opplegg, bekrefter Alrik — og trekker spesielt frem mentorordningen, som er fin måte å bli kjent med studiestedet på.

Studentmentorene gjør det de kan for at de nyankomne raskt kommer inn i både studier og det sosiale. Hans Kristian Haraldseth (22) går andre året på geofysikk og har vært mentor for gruppen til Annie og Alrik.

— Å være mentor er en jobb jeg tar seriøst, sier han.

— Det er så viktig å unngå usikkerhet, at alle får en god start — og blir møtt med et smil.

Hans Kristian er stolt av å kunne ønske velkommen til et Universitet som tar klima på alvor.

— Det er jo i det fremtiden ligger! Det er her fokuset bør være.