Senter for vitenskapsteori
Teaterforestilling

03.08.38: Tilstander av unntak

Gjesteforsker ved SVT, Tore Vagn Lid, står bak teaterforestillingen «03:08:38 - Tilstander av Unntak» på Utøya, som denne dagen vises som en direktesending til hele landet som en del av Heddadagene.

En formasjon av steiner, et kart av Norge formet av tekst og informasjon om arrangementet
Transiteatret-Bergen

Sommeren 2021 har det gått ti år siden terroren rammet Norge. Det er allerede historie, men en historie som på ingen måte er et avsluttet kapittel, verken historisk eller politisk.

Den 5. juni klokken 19:00 spilles Tore Vagn Lids forestilling «03:08:38 - Tilstander av Unntak» på Utøya, og vises som en direktesending til hele landet som en del av Heddadagene.

Av mange årsaker vil det bare være mulig for et fåtall inviterte mennesker å være fysisk tilstede på Utøya denne kvelden. Samtidig er 22. juli noe som angikk, og som fortsatt angår, en hel nasjon. Derfor har Transiteatret-Bergen invitert med seg tolv teatre fra hele landet til å åpne sine dører denne kvelden, fra Kristiansand til Kirkenes, fra Haugesund til Hamar. Da forestillingen hadde premiere, få uker før pandemien «stengte» Norge, var den allerede laget som et forsøk på å tenke internett og deling som en vesentlig del av selve teaterforestillingen.

Transiteatret-Bergen, med alle sine 16 medvirkende aktører, musikere, billedkunstnere og teknikere, samler seg denne kvelden på Utøya. Sekund for sekund, minutt for minutt, skal de forsøke å rekonstruere tiden det tok en ung mann å sprenge et norsk regjeringsbygg for så å henrette unge sosialdemokratiske politikere på en sommerleir: 03:08.38 - tre timer, åtte minutter og trettiåtte sekunder.

Mer informasjon om forestillingen og deltakende teatre på Heddadagenes nettsider, brosjyren lenger nede på siden og Facebook-arrangementet.

Følg direktesendingen her 5. juni kl. 19.

Produsert av Transiteatret-Bergen i samarbeid med: Wrap Arts Centre, Dramatikkens hus, Festspillene i Nord-Norge, Institutt for medievitenskap W. Goethe Universitet, (Frankfurt a.M.), Det Vestnorske Teateret og Vega Scene.