Vestlandslegen

Nyhetsarkiv for Vestlandslegen

Fra 6. - 7. mars reiser rundt 20 medisinstudenter på studietur til Stavanger for å lære mer om hvordan det blir å studere på Vestlandslegen.
For første gang i historien har de som søker medisinstudiet ved UiB valget mellom to ulike søkealternativ i Samordna opptak.
Regjeringen har besluttet å øke støtten til den desentraliserte studiemodellen Vestlandslegen gjennom å opprette 20 nye studieplasser til medisinutdanningen ved UiB.
Tirsdag 15. august var det formell åpning av den regionale studiemodellen Vestlandslegen i Stavanger. – Veldig kult å være blant de første, sier medisinstudent Vetle Bremnes Gilje.
Startskuddet for Vestlandslegen ble markert med kick-off på Stavanger universitetssjukehus (SUS) 7. juni.
Fra 8. - 9. mars besøkte en buss full av medisinstudenter det som kanskje for mange av dem, skal bli deres nye studiested de siste tre årene av medisinstudiet. Det som møtte dem ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) var en hel gjeng med engasjerte, spente og glade ansatte som sto klare med åpne armer.
Til tross for manglende avklaring rundt finansiering og opptrapping av medisinplasser i Norge, vil UiB gå videre med satsingen på Vestlandslegen gjennom en forsiktig oppstart fra neste høst.
En gruppe medisinstudenter fra kull 2020 som har meldt sin interesse for studiemodell Vestlandslegen var på tur til Stavanger og Stavanger Universitetssjukehus (SUS) 10. - 11. mars.
Vestlandslegen er skreddarsydd for pasientar i djupe dalar, ved fjordarmen, bygd og by. -Vi må ta heile Vestlandet i bruk, seier dekan Per Bakke ved det medisinske fakultet ved UiB.
Minst 20 av høstens ferske medisinstudenter skal ta halve utdanningen sin ved Stavanger universitetssjukehus fra 2024. Årets kull er dermed det første som inngår i den nye Vestlandslege-modellen.