Institutt for informatikk

Studentlag fra informatikk gjorde nesten rent bord i NCPC

Forrige helg ble det arrangert NCPC, Nordic Collegiate Programming Contest, og studenter fra informatikk gjorde det svært skarpt! I studentklassen (ICPC eligible) ble UiB klart beste norske universitet med hele 5 av de 6 øverste plassene.

Studenter som programmerer under NCPC
Torstein Strømme

Ikke bare fikk vi 5 av de 6 øverste plassene, men våre studentlag vant både 1. og 3. plassen, mens et lag fra NTNU fikk 2. plassen. Til sammenligning var vårt beste lag i fjor på 4. plass, og vi hadde da 3 av de 6 øverste plassene.

Det er ingen tvil om at det ligger god forberedelse og iherdig trening bak en slik strålende laginnsats. Vår phd, Torstein Strømme, som har vært trener for lagene, mener i tillegg at en annen faktor ligger bak suksessen: - Ja, suksessen for vårt beste lag skyldes nok mest at vi i år har en utvekslingsstudent med svært sterk bakgrunn i konkurranseprogrammering, men det er ekstra gledelig å se at også de andre lagene våre gjør det bedre. For eksempel kom Kattistrofe på en sterk 3. plass i år, et lag som har sitt utspring i laget vi sendte til NWERC som bachelorstudenter i fjor. Ellers består ViM++ (5. plass) av 2.års-studenter, noe som lover bra for fremtiden. I år deltok 9 studentlag, mot 8 i fjor.

Instituttet gratulerer våre dyktige studenter, Torstein Strømme og alle andre involverte med de flotte resultatene, og ønsker lykke til for lagene som deltar videre i NWERC (Northwestern Europe Regional Contest) i England i november.

NCPC Resultatliste for 2017 finnes her.
NCPC Resultatliste for 2016 finnes her.