Institutt for informatikk

Bitmonsteret sluppet løs på VilVite

Kode-installasjonen Bitmonsteret, et samarbeid mellom forskere ved Institutt for informatikk og VilVite, har endelig sluppet løs fra fangenskap, og har slått seg ned på VilVite-senteret i Bergen.

Joakim Knudsen forklarer de interesserte hvordan meldinger kodes og overføres.
Anya Helene Bagge

– Bitmonsteret er en installasjon som illustrerer  hvordan overføring av data foregår, forklarer monstertemmer Joakim Knudsen fra Institutt for informatikk.  Man taster inn en melding, som så kodes om til nuller og enere, og overføres ved hjelp av lys til en mottagerstasjon noen meter unna.  Ved å stå i veien for signalene, kan man se hva slags effekt forstyrrelser har på forskjellige måter å kode meldinger på.

– Det enkleste er direkte overføring av meldingen.  Her blir meldingen forstyrret selv om bare ett enkelt lysblink blir blokkert.  Med feilkorrigerende koding, kan man beskytte meldinger mot kraftige forstyrrelser, forteller Joakim. – Tilsvarende feilkorrigerende koder blir brukt på mobiltelefoner, på Internett og med moderne digitale TV- og radio-signaler.

Anna Seline var en av de første som prøvde Bitmonsteret. – Det var veldig gøy! sier hun. Som de fleste andre skolebarn har hun allerede erfaring med mobiltelefoner og dataoverføring.

– De fleste av barna som har prøvd Bitmonsteret i utviklingsperioden har syntes det var gøy å bevege seg foran lysene og forstyrre signalene, forteller Wenche Fivelsdal, formidlingsleder ved VilVite. – Utfordringen med Bitmonsteret er å fortelle hva som skjer på en måte som barna kan forstå.  De er ikke kjent med ASCII-koden og kodeteori fra før, men de fleste har hørt om kilobytes og megabytes, og kjenner til tekstmeldinger fra mobilen. Vi må rett og slett gjøre ting så lett og selvforklarende som mulig, så barna kan ha glede av installasjonen uten at noen trenger å stå og fortelle hva som skjer.

– Har dere vurdert å gjøre installasjonen mer monster-aktig?

– Nei, her er det barna som er bitmonstrene! Selve Bitmonsteret er dekorert av Astrid Norveig Aalgaard, student fra Kunsthøgskolen i Bergen, med bachelor i visuell kommunikasjon.

Den nye installasjonen og samarbeidet med fagmiljøet ved Institutt for informatikk vekker begeistring ved VilVite. – Vi gleder oss alltid over nye, spennende installasjoner, og gleder oss over å gjøre oss og publikum kjent med dem, sier administrerende direktør Svein Anders Dahl.  – Det er veldig bra at det handler om ting vi omgir oss med til daglig.  Selv går jeg alltid med mobilen i lommen, sier Dahl.

Les mer om: BitmonsteretTegn, tall og koder