Styre og ledelse

Frokostseminar: "Etiske utfordringer i utviklingsforskning"

Redelighetsutvalget ved Universitetet i Bergen inviterer til morgensamling om etikk!

I all forskning er det viktig å ha en høy etisk bevissthet. Som utviklingsforsker står man i tillegg overfor en rekke etiske utfordringer som kan knyttes til kulturforskjeller og ubalanse i  maktforhold. Noen av disse kan gå utover det man tradisjonelt tenker på som forskningsetikk. Å utvikle et etisk beredskap for utviklingsforskning er både nyttig og nødvendig. Hvordan skal en forsker håndtere de ulike dilemmaene han/hun står overfor? Er etiske retningslinjer utviklet i en vestlig tradisjon tilstrekkelige eller kan de oppleves som begrensende?

På dette seminaret vil etiske utfordringer og dilemmaer som kan oppstå i dagens utviklingsforskning og hvordan man kan møte disse bli berørt.
3 innledere fra ulike fagmiljø vil bidra før det blir debatt.

Program:

0800 – 0830    Gratis frokost i bistroen

0830 – 0835    Velkommen ved prorektor Berit Rokne

0835 – 0855    Etiske utfordringer i utviklingsforskning,
ved seniorforsker Arne Tostensen, CMI.

0855 – 0915    Et komplekst etisk senario: Forskning knyttet til HIV smitte fra mor til barn i lavinntektskontekster,
ved professor Astrid Blystad, Institutt for samfunnsmedisinske fag.

0915 – 0935    Internasjonale etikk-konvensjoneners begrensninger og etiske dilemmaer i forskning og implementering av HIV/AIDS-forebygging blant ungdom i Afrika sør for Sahara, ved professor Gro Lie, HEMIL

0935 – 1000    Debatt

Påmelding senest 2 dager før!