Styre og ledelse

Frokostseminar "Når premissene endres i forskningen"

Redelighetsutvalget ved Universitetet i Bergen inviterer til morgensamling om etikk!

Hva skjer når du som forsker har fulgt alle etiske standarder, men oppdager at en uforutsett hendelse medfører at dine forskningsresultater som kanskje allerede er publisert må revurderes? I 2009 publiserte kreftforskere ved UiB urovekkende resultater om at enkelte stamceller kunne utvikle seg til kreftceller. Et år senere avdekket egne kontrollrutiner at det hele var krysskontaminering på laboratoriet. (Jf. På Høyden 28.8.10). På dette frokostseminaret får vi besøk at professor Rolf Bjerkvig en av kreftforskerne ved UiB. Han skal fortelle om hendelsen som berørte et helt forskningsfelt.

For dette fagfeltet så ble det dramatisk, men finnes det fagfelt som ser det som en naturlig del av vitenskapelig framskritt - at man identifiserer og forkaster feil og for å så "komme nærmere sannheten"?  Er det å ta feil ikke bare er "lov", men også en nødvendig komponent i vitenskapens utvikling? Innledningen av Berkvig etterfølges av professor Ragnar Fjelland som vil sette problemstillingen ”Når premissene endres i forskningen” inn i et vitenskapsteoretisk kontekst. Til slutt åpnes det for diskusjon med salen.

Program:

0800 – 0830    Gratis frokost i bistroen

0830 – 0835    Velkommen ved prorektor Berit Rokne

0835 – 0805    ”Hva skjer når vi får data som går i mot vår egen forskning?ved       professor Rolf Bjerkvig, Institutt for biomedisin

0805 – 0925    "Du skal være mer oppmerksom på at du kan ta feil enn at du har rett." (Karl Popper) ved professor Ragnar Fjelland, Senter for vitenskapsteori

0925 – 1000    Debatt

Påmeldingsfrist senest 2 dager før.