Institutt for sosialantropologi
masteroppgave

Stadier av migrasjonsaspirasjoner: En etnografisk studie av internasjonal mobilitet og migrasjonsaspirasjoner blant middelklasse pakistanere i Lahore og Oslo

Masteroppgave levert ved Institutt for sosialantropologi, våren 2023.

Av: Malin Skripeland
Veileder: Professor Christine Jacobsen

Denne oppgaven utforsker migrasjonsaspirasjoner blant middelklassepakistanere i Lahore og Oslo, gjennom et interseksjonelt perspektiv. Basert på et etnografisk feltarbeid i Lahore og Oslo utforsker oppgaven erfaringer og fortellinger til transnasjonale familier. Gjennom å analysere dette med fokus på sentrale sosiale kategorier som kjønn, klasse, kaste og kapital har oppgaven argumentert for hvordan det å forstå slike sosiale kategorier, er avgjørende for å kunne avdekke hvordan migrasjonsaspirasjoner blir dannet og etablert. Ved å belyse dette, bidrar denne oppgaven til eksisterende litteratur om aspirasjoner, transnasjonalisme og migrasjonsstudier. Ut ifra etnografiske funn i denne oppgaven, får vi verdifull innsikt i de nyanserte erfaringene blant middelklasse pakistanere. Det bidrar til en mer omfattende forståelse av de komplekse faktorene som påvirker migrasjonsbeslutninger og deres konsekvenser for transnasjonale familier.

Ut ifra mine empiriske funn på viktigheten av kollektive perspektiver på familieliv i Lahore, argumenterer jeg for at slektskap spiller en viktig og avgjørende rolle for pakistaneres migrasjonsaspirasjoner. Selv om de anerkjente den individualistiske dimensjonen ved deres migrasjonsbeslutninger, som mer eller mindre, handlet om selvrealisering, er det også verdt å merke seg at disse individuelle aspirasjonene har vært dypt knyttet til deres familiære relasjoner. Selv om deres migrasjonsreise var personlig motivert, påvirket de i betydelig grad ulike deler av familieenheten og har vært sammenvevd med familiær støtte og avhengighet.