Det juridiske fakultet
Flyttet til Bergen for å studere juss på UiB:

– På juss slipper du skippertakene

Jusstudent Henrik Rynning Sjåmo sier at stresset blir mindre ved at du må jobbe jobbe jevnt og trutt i arbeidsgruppene. Samtidig hjelper det mye at Det juridiske fakultet har et godt læringsmiljø.

– Som student ved Det juridiske fakultet er du omgitt av flinke medstudenter og dyktige forelesere, så du har alle forutsetninger for å mestre studiene.

Henrik Rynning Sjåmo har flyttet fra Mosjøen til Bergen for å studere juss. Det har han ikke angret på.

– Som student er du omgitt av flinke medstudenter og dyktige forelesere, så du har alle forutsetninger for å mestre studiene. Det er lurt å arbeide jevnt. Jeg får lært mye ved å studere fra klokka åtte til fire, sier Henrik.

Arbeidsgruppene er en god arena

Han husker godt hvordan det var å være fersk jusstudent på Dragefjellet. Møtet med arbeidsgruppen gjorde veien til jussen lettere.

– Arbeidsgruppen blir ledet av en mer erfaren student, og er en god og trygg arena hvor du lærer å diskutere problemstillinger. Her kjennes det ikke farlig å tenke høyt eller å ta feil, sier Henrik.

Som andre jusstudenter bruker han også en del tid på lesesalen. Gjennom oppgaver og diskusjoner i arbeidsgruppen, blir det han har lest levende og forståelig.

– Studiemodellen med arbeidsgrupper gjør at vi får gode mentale knagger å henge pensum på. Når vi diskuterer det vi har lest, setter det i gang en tankeprosess som gjør at jeg forstår stoffet bedre, sier han.