Institutt for klinisk odontologi

3. plass i Forsker Grand Prix

Siri Flagestad Kvalheim forsker på hva som kan hjelpe mot munntørrhet ved livets slutt. Onsdag 26. september presenterte hun forskningen sin på Forsker Grand Prix og kom på 3. plass.

De 3 finalistene ett skritt frem
Marit Stubdal

– Bare 25 % har prosedyrer for tannstell hos døende pasienter. Munnhelse er noe litt fremmed i helsetjenesten, sier Siri Flagestad Kvalheim ved Institutt for klinisk odontologi.

Hun har undersøkt hvordan det står til med tannhelsen hos pasienter på sykehus som er ved livets slutt. Mer spesifikt hvordan sykehusene behandler munntørrhet hos pasientene.

– Dette er en gruppe pasienter som ikke stiller krav, men munntørrhet vet man gir et stort ubehag, Kvalheim.

Bruker produkter uten dokumentert effekt

Det er mye som kan forårsake munntørrhet, blant annet medisiner, strålebehandling og sykdommen i seg selv. Problemet er at munntørrhet raskt kan bli en ond sirkel: Tørr munn gjør at slimhuden lettere sprekker. Det blir ofte infeksjoner og sår som gjør at det blir vanskelig å svelge mat og drikke. Da blir man ytterligere dehydrert og munnen blir enda tørrere.

I dag brukes mye forskjellig for å behandle munntørrhet. Kvalheim nevner alt fra te, fløte, matolje, til ulike kommersielle produkter uten dokumentert effekt.

– Mange bruker glyserol, som kan virke lindrende der og da. Problemet er at middelet raskt skylles vekk, og da er man like langt. Vi ser etter et stoff som gir fuktighet, er elastisk og sitter fast i munnen, forklarer forskeren.

Et av stoffene de tester ut nå, er bearbeidede matoljer, et kommersielt produkt som brukes i USA, England og Frankrike.