UiB AI

Lyser ut midler til digitalisering i forskning- og utdanning

Digitalisering endrer ikke bare måten vi forsker og underviser på, den endrer også problemstillingene vi kan forske på og kompetansen som kreves i en fremtidsrettet utdanning. UIB lyser ut midler til fagmiljø, forskningsgrupper eller utdanningsprogram som ønsker å iverksette et faglig løft med tanke på digitalisering.

Illustrasjon UiB AI
UiB

UiB har fått en gave på 3 millioner fra Unifob til å styrke bredden av forskning og utdanning på problemstillinger og muligheter tilknyttet digitalisering (algoritmer, kunstig intelligens, maskinlæring, stordata, osv).

Midlene skal støtte prosjekt som ser på forsknings- eller utdanningsporteføljen med et blikk på uutnyttet potensial i mulighetene og problemstillingene som ligger i digitalisering.

Hva kan det søkes om?

Støtte kan gis til et fagmiljø, en forskningsgruppe eller et utdanningsprogram som ønsker å iverksette et faglig løft med tanke på digitalisering. Dette kan for eksempel være nye forskningsspørsmål rundt utfordringene ved ny teknologi, hjelp til å ta i bruk nye digitale verktøy og metoder, eller bedre integrering av digital forståelse i etablerte studieprogram.

Midlene skal brukes til å oppgradere fagområdet eller utdanningsprogrammet i lys av internasjonal utvikling. Den nevnte oppgraderingen gjelder faglig innhold og eventuelle digitale verktøy for bruk i selve fagområdet. Digital undervisning generelt faller ikke inn under hensikten med midlene.

Hvordan søke?

Alle faste vitenskapelig ansatte ved Universitetet i Bergen kan søke.

Det åpnes for 1-2 søknader fra hvert fakultet, og det kan søkes om inntil 1 mill. per prosjekt. Den totale rammen for utlysningen er 3 mill. kr.

Søknader fremsendes i ePhorte til Forsknings- og innovasjonsavdelingen innen 1. mai 2022.

NB! Siden det kun åpnes for 1-2 søknader per fakultet, kan det være andre frister for innsending av søknad til fakultetene. Sjekk dette med ditt fakultet hvis du vurderer å søke.

Søknaden må inneholde følgende:

• Skriftlig søknad (maks 3. sider) som beskriver planlagt aktivitet og hvordan dette vil gi et betydelig løft for fagområdet
  • Budsjett og tidsplan (inkludert i de 3 sidene)
  • Påskrift om støtte fra institutt- eller senterleder

En komité utgått fra Styringsgruppen for UiB AI vil gi sin innstilling før vedtak om tildeling blir gjort av Universitetsledelsen.

Alle søkere som har mottatt midler er pliktig til å levere en kortfattet (maksimum 4 sider) sluttrapport innen 1. desember 2023.

Kriterier for tildeling

• Søknaden oppfyller formelle krav til søknaden
  • Prosjektet svarer til formålet med utlysningen
  • Prosjektet vurderes som realistisk og gjennomførbart