Geokjemi & Geobiologi
Reisebrev fra GEOV345

Reisebrev fra GEOV345 feltkurset til GEO: En unik reise gjennom Vestlandets geologi

Elleve studenter, fra Instuttt for geovitenskap, både master og PhD, var i månedsskiftet mai/juni på en eventyrlig reise langs Vestlandets kyst.

GEOV345

GEOV345 på ekskursjon juni 2018
Produsent:
Anders Bjerga

Elleve studenter, både master og PhD, var i månedsskiftet mai/juni på en eventyrlig reise langs Vestlandets kyst. Sammen med kursleder Professor Rolf Birger Pedersen og hans trofaste assistent Håvard H. Stubseid fikk deltakerne en innføring i en kompleks og spennende geologi.

Studentene fikk være med på en geologisk reise gjennom de siste 1,5 milliarder år.

Geologien strekker seg fra de grunnfjellsdannende prosessene i Prekambrium, dannelsen av oseanske terreng i det gamle Iapetus-havet, til oppbygning og kollaps av den Kaledonske fjellkjeden. Mellom dype fjorder og ruvende fjell ligger utallige geologiske perler gjemt.

I løpet av reisen fikk vi også oppleve flere arkeologiske og historiske godbiter fra steinalderen og vikingtiden.

Innkvarteringen vekslet mellom primitive fyrtårn i havgapet og herskaplige herregårder fra 1700-tallet.

Bruken av åpen båt (RIB) gjorde turen til en minneverdig og «once in a life time» opplevelse.