Forskergruppe for klima-, energi- og miljørett

Formidling i presse og media

Forskergruppens medlemmer formidler stadig forskning gjennom uttalelser i presse og media, og bidrar slik sett til offentlighetens debatt vedrørende våre forskningsområder. Her finner du en oversikt over forskningsgruppens forskningsformidling i aviser, nyheter og øvrig media.

Avis
Photo by Roman Kraft via Unsplash

Esmeralda Colombo om klimasøksmålet i New York Times og TV4.

Universitetslektor Esmeralda Colombo, tilknyttet Forskergruppe for naturressurs-, miljø- og utviklingsrett, uttalte seg nylig i New York Times og svenske TV4 om klimasøksmålet i Høyesterett mellom staten Norge og flere miljøorganisasjoner med Greenpeace i spissen.

The crux of the case would be how much discretion the courts would allow the government, said Esmeralda Colombo, a fellow at the Center on Climate and Energy Transformation at the University of Bergen. In general, Norway’s Supreme Court has leaned in favor of environmental protection, she said, adding that claimants won a small victory in the last ruling when judges ordered the government to share in paying the costs of the case.

Ignacio Herrera om regulering av havvind i Dagens Perspektiv.

Førsteamanuensis og ekspert på EU/EØS-energirett Ignacio Herrera Anchustegui, som også er leder for forskergruppe for naturressurs-, miljø- og utviklingsrett, ble nylig intervjuet av Dagens Perspektiv om reguleringen av havvindnæringen i den norske økonomiske sonen.

Vindkraftverk som kobles til en oljeinstallasjon kommer aldri til å selge strøm til kunder. Derfor gir det liten mening å snakke om overskudd og skatt. Det kan anses som en innsatsfaktor som bidrar til å gjøre produksjonen av olje litt renere.

Catalina Vallejo Piedrahíta med blogginnlegg for Open Global Rights.

Vallejo har skrevet et blogginnlegg for Open Global Rights, en ikke-statlig organisasjon som blant annet arbeider med å være et talerør for menneskerettighetsforkjempere verden over.

With climate litigation, seemingly minor interventions in the legal realm can have a butterfly effect and generate major social and cultural transformations.

Intervju med Ignacio Herrera i Energi og Klima.

Ignacio Herrera ble i april 2020 intervjuet i Energi og Klima om offshore havvind og hvilket regulatorisk rammeverk som kreves for at Norge skal hevde seg på området.

EU har gitt klare signaler om at de satser på offshore havvind. Norge bør ikke bli hengende etter.

Berte-Elen Konow og Ignacio Herrera i E24.

Berte-Elen Konow og Ignacio Herrera har uttalt seg i E24 om havvind. Finn artiklene her og her

Koronakrisen tvinger oss til nytenking, både i møte med en verdensomspennende pandemi,men også det som kan bli den største økonomiske krisen på et århundre

Havvind er blitt løftet frem som en viktig del av det grønne skiftet. Men myndighetene har ikke lagt til rette for at næringen kan vokse