Prosjektledelse ved UiB
Er du prosjektleder ved UiB? Her finner du oversikt over mye av det du må tenke på som ny, eller mer erfaren prosjektleder.
Hovedinnhold
Velkommen som prosjektleder på UiB! Denne sjekklisten er ment som en veiviser for deg som leder et prosjekt eller deltar/har interesse for prosjektarbeid.
Sjekkliste for prosjektledere
1. Oppstartsmøte og viktige momenter ⇒ 2. Hvem kan jeg spørre? ⇒ 3. Gå løs på Prosjektportalen ⇒ 4. Struktur og organisering ⇒ 5. Verktøy og tips |
1. Oppstartsmøte og viktige momenterUiB bruker en tilpasset versjon av Prosjektveiviseren for administrative prosjekter, basert på PRINCE2-metodikken (projects in controlled environments). Merk at forskningsprosjekter som regel bruker andre verktøy og metoder, selv om det kan være overlapp. Se punkt 5 for flere metoder/verktøy. Når du starter et nytt UiB-prosjekt tilbyr porteføljesekretariet for prosjekter et oppstartsmøte/kickoff så du kommer godt igang. Ved oppstart må du ta stilling til styringsvariablene tid, kostnader, omfang, risiko, kvalitet og gevinster for å holde riktig kurs og sikre god fremdrift.
| ||||||||||||||||
2. Hvem kan jeg spørre?Du er ikke alene! Som prosjektleder ved UiB blir du en del av et tverrfaglig kompetansenettverk for prosjektledere. Her er det lav terskel for å sparre og be om råd fra kolleger fra ulike avdelinger. Nettverket har ulike faggrupper som dekker fagretningene/styringsparameterne innenfor prosjektmetodikken, med kompetanse på metodikk, verktøy, fasilitering med mer.
Du kan be om støtte fra de ulike faggruppene til prosjektet ditt ved å fylle ut dette skjemaet eller sende e-post til prosjekt@uib.no. | ||||||||||||||||
3. Gå løs på ProsjektportalenI Prosjektportalen skal alle prosjekter som minstekrav dokumentere:
I tillegg finner du mye annen funksjonalitet som er valgfri å bruke. Hovedaktiviteten og dialogen i prosjekter skal skje i Microsoft teams. Alle prosjekter får et eget team der. Mange bruker Microsoft Planner integrert i Teams, og tekniske prosjektleveranser bruker også andre verktøy som GitLab. På forsiden av Prosjektportalen finner du brukerveiledning for denne, og ellers:
| ||||||||||||||||
4. Struktur og organiseringDigitaliseringsprosjekter ved UiB skal støtte opp under og være i tråd med mål og prinsipper i UiB sin digitaliseringsstrategi. Arbeidet er organisert i tre tverrgående produktstyrer for:
Disse produktstyrene har ansvar for å prioritere innenfor det enkelte produktområdet og levere grunnlag for større beslutninger til Porteføljestyret. Porteføljestyret for digitalisering ved UiB (DigUiB) møtes jevnlig og har egne prioriteringsmøter for prosjekter ca. fire ganger i året. Styret består av avdelingsdirektørene i sentraladministrasjonen, to fakultetsdirektører og ledes av assisterende universitetsdirektør. | ||||||||||||||||
5. Verktøy og tipsFor å tilrettelegge for et vellykket prosjekt bør du som prosjektleder gjennomføre disse aktivitetene:
I tillegg til PRINCE2 og PRINCE2Agile, finnes det flere andre metoder og verktøy som kan gi både innsikt og bidra til konkrete leveranser i prosjektet ditt. For ulike produktområder og digitaliseringsprosjekter brukes for eksempel DevOps, ITSM og rammeverket ITIL, Lean, Agile og rammeverk som SCRUM, Kanban og Scrumban. Det er mulig å be om støtte og fasilitator til gjennomføring av ulike typer verksted/arbeidsøkter ved å bruke skjemaet i punkt 3. Her er mer informasjon om noen av metodene/verktøyene du kan be om assistanse til.
|