ACOS WebSak: Nytt saksbehandlings- og arkivsystem ved UiB
Våren 2026 tar UiB i bruk det nye saksbehandlings- og arkivsystemet ACOS WebSak. Her kan du lese om prosjektet og om overgangen fra Elements til WebSak.
Hovedinnhold
UiB har anskaffet et nytt saksbehandlings- og arkivsystem, ACOS WebSak, som skal erstatte Elements. Systemet skal tas i bruk i løpet av mars 2026. WebSak ble valgt fordi det tilbyr god støtte til saksbehandling og gode integrasjonsmuligheter med andre systemer, blant annet gjennom en ny skjemaløsning.
Målsettingen er at alle ansatte skal få bedre støtte i sine arbeidsprosesser, samtidig som at vi ivaretar god informasjonsforvaltning ved UiB.
Tidslinje
Høsten 2025 vil prosjektet konfigurere systemet og tilpasse det til vår bruk.
Tidlig vår 2026 vil opplæring bli gjennomført for saksbehandlere, ledere, møtesekretærer og andre.
Mars 2026 blir systemet satt i drift.
Funksjonalitet i ACOS WebSak
ACOS WebSak tilbyr støtte til saksbehandling gjennom en egen skjemaløsning, Interact+, hvor søknader tas imot. Denne løsningen erstatter Digiforms.
Prosjektet vil frem mot innføringen sette opp tre prosesser med "steg for steg"-veiledning og standardtekster i samarbeid med leverandøren. Oppsett av ytterligere prosesser vil bli et kontinuerlig utviklingsarbeid de neste årene.
Kobling til Office-pakken og Teams gjør det enklere enn tidligere å samskrive og arkivere relevant dokumentasjon.
Målet er å kunne integrere systemet med relevante fagsystem som FS, DFØ-SAP, Jobbnorge og TOPdesk, slik at vi kan hente og skrive tilbake data.
Opplæring
Vi har to hovedgrupper av brukere i dag. Det er erfarne Elementsbrukere som vi antar at raskt vil bli operative i WebSak, så har vi en del ansatte som ikke tidligere har brukt Elements i særlig grad. For begge grupper må vi identifisere behov, forventninger og eventuelle hindringer for å ta i bruk det nye systemet. I tillegg har vi spesifikke behov for opplæring av alle type ledere, samt utvalgssekretærer og dokumentasjonsforvaltere.
Målet med opplæringen er følgende:
- Erfarne Elementsbrukere skal bli raskt operative i WebSak og enkelt finne frem til den hjelpen de trenger dersom de står fast
- Vi ønsker større dokumentfangst i alle enheter
- Avdelinger/brukere som ikke har brukt Elements tidligere skal forstå verdien av å bruke et saksbehandlings- og arkivsystem
Oversikt over opplæringsaktiviteter:
Overgang til ACOS WebSak
Denne høsten har vi prioritert å arbeide med oppsettet av WebSak slik at vi har best mulig utgangspunkt når vi skal ta det nye systemet i bruk.
- Vi vil rydde i Elements så mye vi rekker innen overgangen til WebSak
- Vi er i dialog med Arkivverket og leverandørene, Sikri og ACOS, om produsering og avlevering av arkivuttrekk av Elements-basen.
- Vi skal ha et skarpt periodeskille når vi går over fra Elements til WebSak
- Elements-basen vi har i dag blir en historisk base som fremdeles vil være tilgjengelig for å søke frem saker i, men den vil være stengt for endringer.
- Skal man fortsette å jobbe med en sak, må det opprettes en ny sak i WebSak hvor saksbehandlingen kan fortsette.
- Ved overgangen vil saker som er prioritert holdt åpent i Elements bli kopiert over til WebSak med lenke til den opprinnelige saken i Elements. Alle saker fra Elements vil kunne søkes opp i WebSak.