Institutt for geovitenskap

Fasinasjon for jordkloden ledet til geologistudier

Masterstudent ved Institutt for geovitenskap, UiB, June Sviland Berge, motiverte jenter til realfagstudier.

Ønsker flere jenter til realfag

Under Maritimt forum, MN-fakultetet og Vilvites arrangement for å få flere jenter til å velge realfag fortalte June elever fra ungdomsskole og videregående om hvordan det er å være universitetsstudent generelt, og å studere geofag spesielt. Hun holdt en presentasjon om temaet og stod i tillegg på stand.

Fasinasjon for jordkloden resulterte i geologistudier

I intervju på MN-fakultetets web-sider forteller hun om bakgrunnen for at hun valgte realfag og geologi:

- Jeg har alltid vært fascinert av jordkloden, så geografi og naturfag har vært mine to favorittfag på barne- og ungdomsskolen. Da jeg startet på videregående skole valgte jeg geofag som et valgfag og likte det så godt at jeg bestemte meg for å studere geologi videre.

Høy trivsel på GEO i Bergen

På spørsmål om trivsel på geologistudiet i Bergen svarer hun følgende:

- Jeg trives utrolig godt som student i Bergen. Alt er veldig sentralt, det er mye som skjer både i regi av studentorganisasjoner og utenfor universitetet, samtidig som det er kort vei til tur- og friluftsområder. Et bra geologistudium med mye feltarbeid og det gode studentmiljøet på fakultetet, bidrar også i stor grad til at jeg trives så godt her.

Jobbmuligheter for studenter med geofag er også meget gode.

Les hele intervjuet med June Sviland Berge her.