Institutt for geografi
Utveksling

Utveksling i Nederland er helt fantastisk!

- Jeg valgte å reise på utveksling for å oppleve nye opplevelser gjennom å bo i et nytt land og gjennom å leve i en internasjonal boble som man ofte gjør på utveksling.

Med studievenner i Nijmengen
Benjamin Borch

At valget falt på Nijmegen i Nederland var ganske tilfeldig da jeg i utgangspunktet ville reise ut av Europa. Men ettersom det var anbefalt for masterstudenter å reise på instituttets avtaler i Europa, virket Nederland som et kjekt land. Nederland virket som et bra utvekslingsmål fordi geografifaget står sterkt, og som samfunnsgeograf med interesse for byplanlegging var det i tillegg spennende å få oppleve et land som faktisk satser på sykkel. I tillegg var Nijmegen en by med mange spennende reisemål i nærheten.

Nederland og Nijmegen

Livet i Nederland er kjekt. Ettersom jeg bodde et stykke utenfor sentrum, var sykkel super viktig. Det var sykkelveier overalt og knapt en eneste oppoverbakke, så sykkelen trengte ikke engang ha gir. Nijmegen ligger rett ved grensen til Tyskland og Belgia og det enkelt å reise rundt til omkringliggende byer. Personlig likte jeg veldig godt de nederlandske byene, som veldig ofte er fulle av kanaler og generelt super koselige, og endte med å reise mye rundt til forskjellige byer i Nederland. Nederlendere er stort sett hyggelige, men også veldig direkte i kommunikasjonen.

Universitetetet og undervisningen

Universitetet er bra med gode fasiliteter og dyktige lærere. Kvaliteten på utdanning er generelt god. I forhold til Norge er det mye å gjøre grunnet mange obligatoriske oppgaver og "lekser" som må gjøres hver uke. Det var også mer varierte vurderingsformer enn i Norge.

Jeg tok følgende fag:

Studentboliger

I Nijmegen er studentene spredd rundt i flere studentboliger. Du kan selv velge hvor du vil bo om du er tidlig nok ute til å booke rom. Booking av rom skjer gjennom at du får en kode tilsendt på mail, og deretter er det førstemann til mølla prinsippet.

Sosialt semester

Sosialt var semesteret helt fantastisk. Jeg ble kjent med masse internasjonale studenter og har fått meg venner for livet. Å være på utveksling er helt spesielt ettersom alle sosiale relasjoner er nullstilt for samtlige utvekslingsstudenter, dette gjør at det er super lett å få seg venner og knytte sterke relasjoner over korte tidsperioder!

Mitt beste sykkeltips

Jeg valgte å leie sykkel gjennom et firma som het Swapfiets, og det skulle vise seg å være et fantastisk bra valg. Ettersom det er mye sykkel tyverier i Nederland ble nesten alle private sykler stjålet i løpet av semesteret, men om du leier sykkel gjennom Swapfiets reduserer du risikoen for at sykkelen blir stjålet pga sporingsfunksjoner installert i sykkelen. I tillegg kunne jeg bare ringe et nummer om det var noe som helst i veien med sykkelen, og de kom kjørene med en ny sykkel.