Institutt for informatikk

- Jo bedre det går, jo gøyere blir det!

Dette er meldingen til nye studenter fra vår egen professor Fredrik Manne, som nylig ble utnevnt til fremragende underviser. Det er vel fortjent for en professor med 20 års erfaring, som brenner for faget sitt og er elsket av studentene. Manne, som går inn i auditoriet med skrekkblandet fryd, syns det er morsomt å undervise og setter studenten i sentrum. Slikt blir det fremragende undervisning av!

Fredrik Manne
Jens Helleland Ådnanes

Manne har lang erfaring fra undervisning ved Institutt for informatikk, og har gjennom flere år blant annet jobbet systematisk med å utvikle nye kurs, noe han trives godt med: - Jeg har nok gjort meg noen tanker hvordan undervisning i programmering bør legges opp. Jeg har blant annet planlagt kursene INF109: grunnkurs i programmering for realfagstudenter og INF237: algoritme engineering. Programmering er et håndverk som de fleste kan lære seg, men man må ha øvelse i det for å bli flink. Undervisningen må gjenspeile det. Studentene må selv jobbe, for det er først når de prøver seg på egen hånd at de virkelig forstår hva det dreier seg om.

Opplegget på INF109 er derfor lagt opp med 1-2 forelesninger og inntil 8 timers gruppearbeid i uken, og det er i gruppene den viktigste læringen foregår: - Ja, skal du skulke, så skulk mine forelesninger og ikke gruppeundervisningen, sier jeg til mine studenter, smiler Manne, som forteller at han alltid har brydd seg om undervisning, har syns det har vært morsomt å undervise, og at det er kjekt med aktive studenter og med gode tilbakemeldinger. - Men det er enda med litt skrekkblandet fryd jeg går inn i auditoriet og skal snakke til så mange studenter. Det tar litt tid å komme i gang, men så blir det bare gøy. Og det er vel slik at når man får til noe, så blir det gøy?

At Manne får til god undervisning er det tydelig at studentene er enig i. Gjennom mange år har det vært svært gode evalueringer av hans kurs og han har mottatt ulike forleserpriser. Best var kanskje studenten som på et evalueringsskjema enkelt og greit skrev: «Manne er min helt!»

Manne sier selv at hans utgangspunkt er å forstå studentens situasjon: - Det er viktig å prøve å forstå hva som kan være vanskelig for en ny student. Særlig hvis man selv har undervist samme fag flere ganger kan enkelte sammenhenger bli en selvfølge. Jeg prøver å tenke hvor det kan være vanskelig for de nye studentene og bruke gode eksempler som forklarer faget. Vi må huske at det er en stor overgang fra videregående skole til universitet. For å hjelpe studentene inn i måten vi jobber på har vi flere innleveringer kombinert med tett oppfølging.

Det siste året har Manne også arbeidet med å tilby praktiske programmeringsoppgaver for studenter sammen med Amalie Skram videregående skole. - Programmene studentene lager skal brukes av skolen i ulike undervisningssituasjoner.  Det blir mer spennende og inspirerende når man har virkelige kunder som bryr seg om hva man utvikler. Oppgavene studentene løser er ofte ikke ferdig spesifisert og man får i større grad være med å påvirke hvordan det endelige produktet skal bli. Det er også bra seinere å kunne vise til at man har utviklet programmer som faktisk blir brukt.

Manne skryter ellers av det gode studentmiljøet på instituttet, noe han mener er viktig for et godt læringsmiljø. Han oppfordrer nye studenter til å bruke de sosiale tilbudene og melde seg på aktiviteter i regi av fagutvalget, og når vi lurer på om han har andre gode råd til kommende studenter, smiler han: - Hvis du går inn i det, så gå inn i det 100%, ikke start forsiktig. Ligg litt frempå fra første stund og ikke bli hengende på etterskudd, det er tungt å ta seg inn igjen. Hele settingen blir morsommere når du mestrer det. Jo bedre det går, jo gøyere blir det!

Og det er kanskje noe vi alle kan ta med oss?

Instituttet gratulerer Fredrik Manne med utnevnelsen!