Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Dagbladets nyere historie

Alltid foran skjermen

Hvordan finner en tradisjonsrik kulturavis meningen med livet under en teknologisk og økonomisk revolusjon? Professor Martin Eide og medforfatter Christine Myrvang drøfter dette og andre spørsmål i boken om avisen Dagbladets nyere historie.

Alltid foran skjermen
Foto/ill.:
Finn Graff

Hovedinnhold

Dagbladets kulturradikale identitet har blitt utfordret gjennom framveksten av datateknologi, internett og skjerpede krav til inntjening. På reisen fra papir til skjerm har avisa vært eksperimentell og i front: «Alltid foran», som Dagbladets gamle slagord lød. Men nedbemanninger og usikre framtidsutsikter har preget aviskollektivet. I dag er avisa en «merkevare», eid av et ukebladkonsern.

Det digitale skiftet har endret mediehverdagen. Vi er alle berørt av den nye oppmerksomhetsøkonomien, der mediene kniver om vår skjermtid. For Dagbladet har det vært en kamp for livet. Alltid foran skjermen er historien om den kranglevorne og frihetselskende avisa som nektet å dø.