Institutt for informasjons- og medievitenskap
Seminar

Kulturjournalistikk i den digitale offentligheten

Hvordan står det til med den kulturjournalistikken i norske allmennmedier? Vi har samlet forskere, kulturredaktører og journalister på feltet for å diskutere utfordringer, løsninger og innovasjon for kulturjournalistikken.

Illustrasjonsbilde
UiB/Infomedia

Hvordan står det til med kulturjournalistikken i norske allmennmedier? Stemmer det at kulturredaksjonene bygges ned, at avisene svikter sin tradisjonelle rolle som rapportør fra og kritiker av feltet for kunst og kulturproduksjon? Har nyhetsmediene abdisert fra sin historiske rolle som portvokter og smaksdommer på kulturfeltet?

"Medielandskapet og mønsteret for kulturbruk er i endring. Pressen har fått konkurransen fra sosiale medier, plattformer og nettsteder om publikumstid og oppmerksomhet. Særlig forholder ungdom seg i økende grad til kultur på digitale plattformer. Hva om det også er her kulturdebatter foregår? Hvorfor skal folk lese avisenes anmeldelser når brukernes egne smaksdommer bare er et tastetrykk unna?"

Hva tenker og gjør norske kulturredaksjoner i møte med et kulturfelt i endring? Hvordan endrer kulturjournalistikken seg? Hva skjer i redaksjonene, og hvilke strategier har redaksjonene for utvikling av kulturstoffet for å nå leserne på digitale flater?

Overordnet vil vi spørre: Hvordan står det til med den kulturelle offentligheten i våre digitale tider?

For å diskutere disse spørsmålene, har vi samlet forskere, kulturredaktører og journalister. Nye forskningsbidrag på feltet vil bli lagt fram, og feltets aktører vil dele sine strategier og metoder for å utvikle med kulturjournalistikken i sine medier.

Seminaret arrangeres av forskningsprosjektet Kulturjournalistikk 3.0 (støttet av Rådet for anvendt medieforskning) i samarbeid med Gruppe for journalistikkforskning ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

Seminaret er åpent for alle, men pga av begrenset plass og servering ber vi om at interesserte registrerer seg her senest mandag 6. november: Påmeldingsskjema

08.30 Kaffe og boller

09.00 Velkommen

09.10 Leif Ove Larsen (UiB): Kulturjournalistikken i norske allmennmedier: En tilstandsrapport. Innlegget presenterer hovedfunn fra en undersøkelse av kulturstoffet og kulturredaksjonene i redaktørstyrte medier.

09.50 Jens Kihl (Bergens Tidende): Kva er godt kulturstoff i Bergens Tidende? Og kva gjer vi for å lykkast med kultur på nett?

10.10 Danby Choi (Subjekt): Hva er hemmelighet bak Subjekts suksess? Og hvorfor trenger norsk offentlighet Subjekt?

10.30 Spørsmål og kommentarer

10.45 Kaffe

11.00: NRK og kulturjournalistikken

NRK er landets klart største kulturredaksjon og den eneste som når et sosialt bredt sammensatt publikum over hele landet. Kringkasteren er helt sentral i den nasjonale kulturoffentligheten. NRK har et politisk bestemt kulturoppdrag, nedfelt i Kringkastingsplakaten, som også omfatter kulturjournalistikk. Hvordan forvalter NRK dette oppdraget? Hvilke strategier og tenkning ligger bak NRKs kulturjournalistikk? Hvordan mener NRK selv at de lykkes med sine kulturprogram? Og hva ønsker NRK å styrke framover?

• Elisabeth Davidsen (redaksjonssjef i NRK),
  • Rune Håkonsen (kritikkansvarlig i NRK),
  • Kristoffer Jul-Larsen (førsteamanuensis i litteratur ved HVL),
  • Aksel Kielland (frilans – mediekritiker i Morgenbladet),
  • Agnes Moxnes (mangeårig kulturjournalist og -kommentator i NRK)

Samtalen ledes av Mikal Olsen Lerøen (lektor i journalistikk ved UiB og tidligere kulturjournalist i NRK.

12.15 Lunsj i Smauet kafé

13.00 Kristina Riegert (professor, Södertörns Högskola): Kulturjournalistiken under press: Hur autonomistrider förändrats under 2000-talet.

13.45 Vilde Ellingsberg (Ph.d-student UiB) Kulturjournalister er ikke som andre journalister...eller? Om kunnskap, kompetanse og journalistiske idealer i kulturredaksjonene.

14.00 Jan Fredrik Hovden (professor, UiB): Bryr folk seg om kultur? Interesse for kultur og kulturjournalistikk i endring.

14.30 Spørsmål og kommentarer

14.45 Sluttord ved professor Leif Ove Larsen