Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Disputas og prøveforelesning

Disputas og prøveforelesning: Arne Tobias Birkeland Staaby

Arne Tobias Birkeland Staaby disputerer 12.3.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Digital Game-Based Teaching". Prøveforelesningen begynner klokken 09:15, og disputasen klokken 10:30.

Ulrike Pihls hus
Foto/ill.:
Janne F Lønne, UiB

Hovedinnhold

Avhandlingens tittel

"Digital Game-Based Teaching"

Om avhandlingen

Kan zombier brukes til å undervise ungdom om etikk? Ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen har lærere siden 2013 brukt dataspillet "The Walking Dead" i etikkundervisningen. Staaby har gjennom flere år undersøkt hvordan spillet fungerer som pedagogisk verktøy i religionsfaget på videregående skole. Avhandlingen tar for seg hvorvidt spill kan legge til rette for meningsfulle opplevelser som kan gjøre fagbegreper lettere å huske og forstå.

I spillet "The Walking Dead" konfronteres spilleren med vanskelige moralske valg i en postapokalyptisk verden. Disse dilemmaene brukes som utgangspunkt for diskusjoner om etiske teorier i klasserommet. Når hele klassen spiller sammen på storskjerm, oppstår det et dialogisk rom for felles refleksjon og diskusjon. I dette rommet får elever trening i å kontrastere de forskjellige teoriene opp mot hverandre, og bruke dem til å finne løsninger på spillets ulike dilemmaer.

Studien finner at spillet legger til rette for læring ved at elevene får bryne seg på å bruke fagbegreper til å løse en rekke forskjellige problemer. Det krever imidlertid at lærerne klarer å presentere spillets utfordringer som etiske problemer. Det er nemlig mange måter å oppleve et enkelt spill på, men bare noen av disse relevant for læring. For å oppnå dette må lærerne ideelt sett ha en god blanding av spillkompetanse og fagdidaktisk kyndighet. Dette gir viktig kunnskap om hvordan skoler kan lykkes med å bruke dataspill i undervisningen.

Resultatene fra studien kan få betydning for hvordan skoler nyttiggjør seg av spillbasert læring i fremtiden. Funnene viser på at dataspill kan gi elever strukturerte førstehåndserfaringer som lar dem skjelne mellom ulike fagbegreper og konsepter: de kan la elever oppleve hva noe er og hva det ikke er, forutsatt grundig innramming og veiledning av en lærer. Avhandlingen konkluderer med at hvis læring er å bli i stand til å skille mellom figur og bakgrunn, kan spill være veldig nyttige bakgrunner.

Opponenter:

  1. Professor Thorkild Hanghøj, Aalborg Universitet
  2. Professor Caroline Pelletier, University College London

Leder av komiteen

John Magnus Ragnhildson Dahl

Disputasleder

Marija Slavkovik

 

Åpent for alle interesserte.