Med søkelys på journalistikkens utfordringer i Brussel
Sannheten er på valg, og journalistikken er i frontlinjen – kan den fortsatt forsvare demokratiet i en tidsalder med kunstig intelligens og desinformasjon? Det er spørsmålet Universitetet i Bergen og Medieklyngen Norge reiser når det arrangeres fagdag i Brussel.

Hovedinnhold
Journalistikk har lenge vært en bærebjelke i demokratiet, men i dag utfordres denne rollen. Sosiale medier har vokst frem som en dominerende informasjonskilde, og ulike aktører kjemper om å påvirke offentligheten, og dermed politiske prosesser og valg.
Samtidig lanserer EU nye initiativer som European Media Freedom Act, The Defense of Democracy Package og det kommende European Democracy Shield, som skal styrke demokratisk motstandskraft, mediefrihet og integritet. Likevel står journalistikken overfor dype utfordringer: økonomisk skjørhet, algoritmisk innflytelse og spredning av desinformasjon – i økende grad muliggjort av AI.
Det er bakgrunnen for at UiB og Medieklyngen Norge valgte å sette søkelys på journalistikkens utfordringer nettopp i Brussel, europas politiske sentrum.
Sentralt i arrangeringen av fagdagen er Institutt for informasjons- og medievitenskap og Senter for undersøkende journalistikk. Fagmiljøet er spesielt godt rustet til å belyse hvordan både journalistikk og teknologi former samfunnsutviklingen. Blant deltakere var også medieorganisasjoner som BBC, Investigative Europe, Amedia, Faktisk.no og det danske senteret for undersøkende journalistikk, Gravercentret. Sammen med aktører fra akademia diskuterte de temaer som valgpåvirkning, teknologi og bekjempelse av desinformasjon, samt journalistfagets fremtid i Europa.
- Dette er temaet som påvirker alle deler av samfunnet, og det er viktigere enn på lenge å ha en skarp penn, uttaler instituttleder ved Institutt for Informasjons- og Medievitenskap Marija Slavkovik, etter det tankevekkende seminaret.
Institutt for informasjons- og medievitenskap og Senter for undersøkende journalistikk arrangerer jevnlig verksteder og andre typer arrangementer for akademia, næringslivet og allmenheten.